Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#893596
Skriv till Volvo centralt. Verkstaden verkar behöva specialist-backup.

Inte roligt men om du lägget tid på det och diplomatisk men auktoritärt diskuterar saken med Volvo är jag säker på att fallet är så extremt att du får nödvändig hjälp och åtgärd.
#897087
Hej alla!

Först vill jag säga att jag tycker mycket synd om dig IgelQott som räkat ut för dessa problem. Det känns som att det är ett extremt undantag. Att en (eller flera?) rem/ar går sönder kan väl hända, men inte så frekvent som i din bil. Jag lider med dig och hoppas verkligen att Volvo får ordning på bilen.

Jag har nu läst denna tråd, och andra också, som tar upp problem med remmar, skurna AC-kompressorer med haverier som följd. Jag byter snart bil till en T6:a MY13 och undrar om den motorn också är utsatt för dessa problem.

Vad jag förstått så gäller dessa problem främnst Volvos 5-cylindriga motorer med kamrem. T6:an har ju kamkedja och kanske inte är lika känslig mot havererad aggregatrem. Någon som vet något om det?

Stort tack på förhand,
Fredrik
#902546
Många samtal, många timmar på verkstaden, många tjafs, många känslor men NU är det slut på den här sagan.

Jag gjorde en deal med bilfirman och de köpte tillbaka bilen och jag har nu köpt en ny, en -12 T4F som gått 4400mil.

Det var inte hållbart att fortsätta ha den här bilen, senast jag hörde var att de var en spricka i topplocket som enbart upptäcktes när det trycktestades. Hur det orsakar rembrott av multiremmen och i sin tur kamremmen låter jag vara osagt, men det var den felbeskrivningen jag fick.

Hursom så hoppas jag att de lyckas lösa problemet och någon annan kan bli lyckligt ovetande som tidigare problem och slipper oroa sig.

T4F är ju ford som gör och kan säkert råka ut för samma sak, men kändes bra att byta motor för sakens skull, även om jag fått höra att 2.5ft är en mer stabil motor så har mina egna erfarenheter fått mig att avstå den.

Tack för hjälpen i den här tråden och hoppas innerligt att ingen av er råkar ut för något liknande.
#902579
Med den felbeskrivning som TS fått berättad för sig, blir det nog en annan motor monterad i den bilen.
#910675
Hej,

Har haft min 2,5 FT -10 sedan drygt ett år. I går var jag in till Volvoverkstaden för vi har hört något som inte hörts tidigare. Kompressor ska bytas konstaterades, AC-automatiken stängdes av och det blev tyst på ljudet vi stört oss på. Tid bokades för kompressorbyte.

Ca 1,5 mil senare hände det, tydligen med maxutdelning i jävelskap..."motorbyte". Volvoverkstaden hävdade att jag hade maskinförsäkring. Men Volvia påstod att jag inte hade det då bilen passerat 10.000 mil. Den är servad som den ska, men enligt Volvia hade den gått 700 mil för långt för att få en utökad maskinförsäkring, alltså INTE servad för sent. Någon annan som varit i liknande läge?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]