Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tolken
Jeg har en 2010 S80 med elektronisk parkeringsbrems. For ca 300 mil siden bytade jeg bremseklosser bak (tok av elmotoren og skrudde den tilbake). Nå henger bremsen på venstre side når jeg kjører. Stemplet på kaliperen går fint og når jeg skrur elmotoren tilbake er alt ok. Men når jeg setter på parkeringsbremsen, og løsner henger den litt. Temperaturforskjellen på høger og venster side er veldig stor. Må dette kalibreres med vida?
Kan man misstänka att okets kolv kärvar, eller hur trycker motorn på kolven, motorn snurrar väl och då trycks kolven ut, eller? Det är ju inte identiskt med när bromsvätskan trycker ut kolven iallafall.
av Arne
Om den endast kärvar då du har ansatt handbromsen tror jag inte det är kolven, för då skulle det kärva även då du trampat på fotbromsen.
Ta loss motorn och kolla så allt går lätt och att mekansimen där motoraxeln går in inte kärvar. Skulle den ena torx skruven som håller motorn på plats inte vara åtdragen ordentligt så skulle det kunna få till följd att det bryter i motorn så att det börjar gå tungt.
Takk for alle tips. Det var klossen som hang litt på innerste slitekanten på skiven. Måtte avfase innerkanten på klossene så var alt i orden. Jeg merket ett område med tusj på skiven og så at den hadde mere slitasje mot kanten.
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]