Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjocken skrev:Man kan ju i sensus skärmen läsa varför s/s inte är tillgängligt. Då står set om det är för att Ac behöver mer kraft, eller att batteriet måste laddas, eller motortemp och alla andra anledningar till varje det inte funkar/går igång när man tycker det skulle göra det.
Å tusan, det har jag missat. Var exakt står den informationen? Jag älskar också funktionen, ligger helt rätt i tiden under förutsättning att motorstarten inte genererar mer utsläpp jämfört med att den står på tomgång. Håller också med Joel om att den fungerar väldigt fint, den reagerar snabbt och rullar iväg mjukt. Har inget att klaga på förutom just att den är lite för ivrig att starta emellanåt.
Sensus, My Car, Drive, Start/stopp tror jag det är.

Jag tycker det är kanonsmidigt att rulla in på infarten, lägga i P och låsa p-bromsen. Sen tar jag nyckeln och går och bilen stänger själv av tändningen..
De gånger jag är irriterad över s/s det är när man stannar vid stopp och snabbt ska iväg direkt. Där har Audi valt att lägga in en kontroll på hur hårt man trycker på bromsen. Har man bara lite tryck på pedalen så stannar inte motorn...
Mycket bra funktion men jag upplever att den ibland träder in för tidigt!
Stannar jag till vid en korsning med stopplikt så stannar motorn så snart hjulen står still för att därefter starta igen såsnart jag släppt bromsen.
Är det möjligt att få in en tvåsekunders fördröjning på funktionen?
Mattias_F skrev:Mycket bra funktion men jag upplever att den ibland träder in för tidigt!
Stannar jag till vid en korsning med stopplikt så stannar motorn så snart hjulen står still för att därefter starta igen såsnart jag släppt bromsen.
Är det möjligt att få in en tvåsekunders fördröjning på funktionen?
Men vad är poängen med det, då kommer du istället att störa dig på de tillfällen då du bara står stilla 2sekunder :-)

Om man kunde förutse att du bara ska stå stilla mindre än 2 sekunder då vore det en annan grej men bilen kan ju inte veta hur långt stoppet kommer bli.

Jag testade en v60 med nya D4 och automat, om man stannade den vid en stopskylt och det var fritt så man ska gasa på direkt igen så upplevde jag inget problem, dvs den stannade inte motorn för de millisekunder man står stilla med hjulen.

Fredrik
Jag förstår att man måste dra gränsen någonstans och när jag inte hinner stanna och lägga i backen innan bilen slår av så tycker jag funktionen är suboptimerad :-)
Har oxå problem med att motorn hinner stanna nån millisekund vid stopptecken. Frågan är hur startmotorn mår av detta. Leder till att jag numera fuskar vid stopplikt, vilket känns sådär.
tunnis skrev:Har oxå problem med att motorn hinner stanna nån millisekund vid stopptecken. Frågan är hur startmotorn mår av detta. Leder till att jag numera fuskar vid stopplikt, vilket känns sådär.
Ja är den så snabb så håller jag med om att de borde lägga på en sekund till innan den stängs, att stanna vid stopskylt känns som en ganska vanlig manöver som sliter onödigt på startmotorn och annat i bilen.

Fredrik
mattish skrev:Bekymra er inte om startmotorn. Den är dimensionerad för s/s funktionen.
Jepp, bekrymra er först om några år när det eventuellt visar sig att den var underdimensionerad... :)
Ditt körmönster måste vara riktigt extremt för att komma i närheten av den tortyr motorerna är dimensionerade för i testningen... Det enda som man faktiskt misslyckats rejält med livslängdsmässigt på Volvos motorer senaste decenniet är väl multiremmen som pajar pga AC-kompressorn.

Varför slå i en så svindyr olja i[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]