Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Hej.

Det hela började med en motortvätt, bilen gick perfekt, i 50 meter tills den dog i en korsning. bogserade den till garaget och så lät jag den torka och tänkte att 'nu när den stått bör den gå igång' men den gick som en påse nötter och på bara 2 cylindrar. Trots att den fåt gnista På ALLA stift. drar man ut tändhattarna till 1 & 2ans cylinder så blir det ABSOLUT INGEN skillnad alls på gången. Ändå får den gnista dit? drar du ut 3an eller 4ans tändhatt då går den bara på 1 cylinder och dör.

Vad fan kan felet vara??? Nu har startmotorn gått så bör väll börja med den.... ALla svar uppskttas..
Användarvisningsbild
av Frrla
Brukar det inte sitta 2 separata jordningar till spridarna som jordar 2 spridare vardera?
Vet att det är så på E-motorerna eftersom jag har 3st själv. Men har för mig att det även sitter på andra.

Kan även bli liknande fel om kontakten mot torpedväggen får in vatten å kortsluter eller ärjar.
Det kan vara så enkelt på din att kontakten där behöver rengöras. Signalen till startmotorn går även genom den. så börja där är ju förslaget.
av zxcvbn
Tackar så mycket för svar!! Men Jag tror nästan detta har med tändsystemet att göra, då när man väll fått igång den så brukar den avgassmälla (baktända typ)

Håller på försöka ta bort startmotorn har lossat alla kablar och tagit bort bultarna men den vill ändå inte komma ut, men ska försöka mer sen, och köra direktström på den så ser man ju om den gått sönder.

Tack än engång för svar. :D
av zxcvbn
den där kontakten? Hur ser man den? torpedvägen vet jag vad det är men tyckte inte jag såg någon kontakt? dock bara kollat hastigast.. någon som har mer förslag när den åxå baktänder??
av rid54
Hade detta problem på en annan bil och då hade det blivit kolbana (brännskada) i fördelaren mellan två anslutningar. Två stift fick gnista på samma gång när de fick spänning från rotorarmen. Det var mycket konstig gång på motorn... Kanske värt besväret att kolla/byta fördelarlock.
av zxcvbn
Tack för svar! Joo har kikat på Rotorn och fördelar locket och på själva rotorn var det lite "Brännt" på , som svart sot och men jag torkade/skrapade bort det (satt hårt) men ingen märkbar skillnad..

Fördelarlocket så var det lite ärg på kontakterna till tändkablarna , men inte mycket alls och tror inte det spelar 'någon roll' i omed att det var väldigt lite

Inhandlade ny rotor och fördelarlock men visade sig vara fel...

Tack än engång för svar.. :D
av rid54
Jag ska inte envisas, men i det fall jag nämnde fanns inget ytskräp på fördelarlocket, utan det var en kolbana inne i plasten. Problemet syntes inte på ytan, men gick att mäta upp med en megger (motståndsmätning med hög spänning) när man mätte mellan två kontakter.
av zxcvbn
Hehe okejokej, Ursäkta Jag som missförstog. :oops:

Men hann skruva lite idag å kollade alla Kontakter (fans bara 3??) mot torpedväggen till 'huvdudcentralen' (Vart alla säkringar är) Och var då inget ärg där, möjligen lite skräp på ett kontaktstift som jag skrapade bort men det var väääldigt liiite..

Matat stratmotorn när den sitter på plats med 12v. direktström från batteriladdare men hjälpte ingenting... Så blir och beställa hem ett styck, bättre beggagnad startmotor.

Tack än engång! :)
Användarvisningsbild
av Frrla
jag hade problem med tändspolen här i sommar att den baksmall och gick dåligt iofs tände den sporadiskt på alla cylindrar. efter bytet vart den helt kanon igen. kunde ju kastbyta mellan glt:n lite snabbt och allt annat i tändningsväg hade jag ju bytt tidigare. men sådär brukar ju inte en spole uppföra sig så man blev väldigt brydd.. de brukar ju bara gå sämre och sämre och sen dö inom loppet av någon minut oftast.

prova byt plats på tändkablarna för att utesluta fel där.
kolla upp alla kontakter i motorutrymmet. lätt att missa någonstans.
laddar generatorn? kanske inte har så stor betydelse att den tappar just 2 specifika cylindrar, men man vet ju aldrig vad elproblem kan ställa till med när det blir sämre spänning.
av zxcvbn
Tack än engång för svar! :)

Startmotorn är nu borttagen för att konstaterat att den är helt sönder inge tecken på liv..

Men Jag tror nästan åxå på tändspolen? Känns ju som det... Men Jag förstog inte riktigt vad du menade att den 'tänder sporadiskt'?

Beställt hem en beg. startmotor och sen ska Jag pröva få liv i ottomotorn och pröva skifta kablarna.

Men iochmed att det är 1&2 cylindrar som den inte tänder på, Ska jag bara ta kablarna dirket från 3&4 och pröva bara? eller ska jag ta loss direkt från fördelarlocket?

Många frågor men är inte van och skruva Bensinmotorer, mestadels dieselmotorer jag skruvat i.

Skulle velat få liv i den innan Jakten är slut och den har bara rullat 7000 mil och inte en millimeter rost så värd att repareras.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]