Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
StefanN skrev:Jag är lite sugen på att köpa en ny axel, då känns det som man kan slappna av och köra ganska länge innan det blir strul med bromsar igen.
Jag letade efter axlar men denna sida missade jag. Tittade på Sverigeaxeln också, http://sverigeaxeln.se , mailade dit men fick aldrig något svar. Sedan har jag ju bra bromsar, bytte backar och svarvade trummorna för något år sedan. Tittar över det och byter fett i lagren vartannat år c:a. Gör samma med båttrailern (boggie). Sedan är det ju en prisfråga, har "lagt ut c:a 300 kr hittills (gummifjädrar). 4-kantröret (2 st 40x40x5mm, 400 mm långa) fixade min svåger (delägare) fram och tapparna (2 st 30x120 mm) tog jag i skrotbacken på jobbet. Så har man verktyg och lite jä--rar anamma och en gnutta arbetslust, så ska det nog gå bra.
Har fixat ny gas idag, borrat och gängat för en G1/4" nippel till vattenslangen, tätat ändarna med Biltemas Marintätning, skruvat loss axeln och lagt den så svetsningen "kommer uppåt. Så i morgon "kör vi på" igen

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: Har fixat ny gas idag, borrat och gängat för en G1/4" nippel till vattenslangen, tätat ändarna med Biltemas Marintätning, skruvat loss axeln och lagt den så svetsningen "kommer uppåt. Så i morgon "kör vi på" igen
Det har varit en vecka med lite annat också men jag fick skära upp axeln igen. Den satt rätt första gången..... :evil: :twisted: Tur att det bara var "häftat" Nu sitter det där igen och jag är på samma "ställe" som för en och en halv vecka sedan :oops: :cry:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:roligt att göra saker själv!
Det har varit en massa annat ett tag, men nu har jag "roat mig" några dagar igen. Axeln är färdigsvetsad med nya gummifjädrar. Det var mycket "punktande" och kylande med tryckluft. Försökte kyla med vatten inifrån genom en nippel skruvad i axeln och trädgårdsslangen, men det kylde för mycket så svetsarna "brände" inte igenom. Tänker "klä" axeln med bockad 3mm plåt som "säkerhet". En bild på innan jag skruvade loss axeln, visst ser det bra och rakt ut nu

Bild
Färdigsvetsat

Bild
En annan vinkel

Bild
Kolla på kabelvindan, Den gjorde jag av överblivna hydraulikrör av stål som mitt första "hemarbete" på mitt nya jobb -85. Började då på ett väveri med stooora vävmaskiner (som reparatör på 2-skift) som byggdes om och moderniserades med hydraulik och pneumatik.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Sierra94
Det vart bra det där Lennart :-) tummen upp!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det närmar sig besiktning. Har legat lite lågt ett tag, men igår (lördag) svetsade jag färdigt förstärkningarna. Det har varit så mörkt på kvällarna sedan det blev normaltid och förra lördagen var vi i Barcelona och fick se Barca förlora men 0-1. Några nya bilder, nu är det både "hängslen och livrem".
Det vita i änden på axelröret är maskeringstejp som lindats runt som tätning när jag svetsar i andra änden på axelröret. Slangen mitt på röret är tryckluft som är anslutet men en kulventil för att kyla röret inifrån när jag svetsar.

Bild

Sista "rycket" vad gäller svetsningen,

Bild

Färdigmålat och klart. Nu ska jag täta båda sidor runt "svängarmarna" så det blir helt tätt, hälla i olja i hålet där kulventilen sitter, koppla ihop bromsvajrarna och beställa tid till besiktning

Bild

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Skulle montera tillbaka bromsvajrarna i kväll. Den ena gick nästan av när jag böjde den. Det får bli Biltema i morron. Då ska kärran vändas på "rätt köl" igen. Provkörning i helgen... :lol:

Mvh
lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
"Örnen har landat"..... :D

Bild
Bild
Vår fina båt kom visst också med på ett hörn. Flipper 620 -86 med en Suzuki DF90 fyrtakt utombordare. Precis lagom stor så jag får dra den efter Volvon, 1800 kg med trailern
Var ute och "provkörde" en runda, men jag måste leta upp något tungt att lasta så jag ser att det verkligen fjädrar. Står jar och hoppar på flaket händer ingenting, men jag provade med ett spett emellan innan jag vände den och då rörde det sig. När jag plockade ner min "telfer" såg jag detta,
Bild
Undrar hur mycket "säkerhetsmarginal" jag hade egentligen, det gick ju bra i alla fall. Besiktning snarast... :-)-) :-)-)

Mvh
Lennat
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]