NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Jag har en Volvo C30 2.0D -07

Jag har grejat mycket med bilar förr i tiden men nya bilar är så annorlunda mot då att kunskapen från förr inte räcker längre.

Mitt problem är att när bilen står på tomgång och jag trycker ner kopplingen och kommer till mitten, antar att det är där den kopplar i och ur växellådan uppstår ett rasslande ljud. Fortsätter jag att trycka slutar ljudet. När jag släpper upp kopplingen börjar den rassla igen vid samma läge som tidigare.

Om det är urtrampningslagret vet jag sedan förr att det rasslar så fort man trycker på kopplingspedalen men här rasslar det bara i "mitten" av kopplingssträckan.

Kan det ändå vara urtrampningslagret eller är det växellådan?
timebandit skrev:Brukar infinna sig lite pulsering i kopplingspedalen också om det är svänghjulet.
Jag känner ingenting alls när jag håller kopplingen helt nedtryckt. När kopplingen är helt
nedtyckt bör urtrampningslagret pressa som hårdast mot svänghjulet och om det är något
fel (?) på svänghjulet bör det kännas då, tycker jag.

När jag däremot lägger foten på kopplingen och trycker ner det spel på ca en cm som finns
då känner jag lite vibrationer i kopplingen men det försvinner så fort jag trycker bara lite
mer.

I övrigt hör jag inget eller känner något när jag kör.

Rasslandet börjar precis när ingående axel till växellådan börja snurra men strax innan hörs inget
rassel och efter, när växelådan börjar jobba hörs inget.

En annan beskrivning kan se ut så här:

1. Tomgång, ingen växel i, hör bara lite från växellådan när den snurrar
2. Tomgång, ingen växel i, trycker ner kopplingen, precis när växellådan slutar snurra rasslar det, håller jag kvar kopplingen där, fortsätter det rassla, fortsätter trycka lite till och rasslandet slutar efter ca 1cm mer nedtryck, trycker ner kopplingen i botten, inget rassel, inget känns i pedalen.
3. När kopplingen är helt i golvet lägger jag i ettans växel, släpper kopplingen tills den greppar, inget rassel hörs, bilen rullar igång, kopplingen helt uppsläppt, fortfarande inget rassel.

- Det rasslar alltså exakt där växellådan börjar snurra när växeln är i friläge men inte före eller efter eller när växel ligger i.

Någon som vet?
För lite olja i växellådan?
Urtrampningslagret?
Annat lager på ingående axel?
linnar skrev:
getsome skrev:Svänghjulet är nog på väg att rasa
Hur kan ett svänghjul rasa? Det är väl en homogen svängande skiva?
Nej. Ett dubbelmasse svänghjul är det troligtvis.

Bild
Det kan vara fjädrarna i detta svänghjul som gett upp.
Hände på min diesel efter 7000 mil Kostade skjortan att byta.
Som tur gällde försäkringen.
Annars i mitt fall skulle det gå på ca. 25 000 att byta.
Enligt meken så hade föregående ägare slirat för mycket på kopplingen.
Hur mycket sanning det finns i det påståendet vet jag inte?
Ja det är fjädrarna som är den svaga länken.
Finns tips på körstilar etc för att slita mindre på svänghjulet.

Jag betalade 19210-: för 1.5 år sedan för både svänghjul och koppling.
timebandit skrev:Ja det är fjädrarna som är den svaga länken.
Finns tips på körstilar etc för att slita mindre på svänghjulet.

Jag betalade 19210-: för 1.5 år sedan för både svänghjul och koppling.
Det verkar ju för jävligt dyrt!
Vet inte hur länge det har låtit så här men det kanske bara är att fortsätta köra.
När jag hörde det första gången för några månader sedan har rasslandet inte ökat sedan dess.

Jag tycker att de där fjädrarna borde höras hela tiden om det är de som rasslar och inte
bara när växellådans ingående axel börjar snurra??

När jag kör med växlar i hörs det inget rassel?
Japp. Det låter hela tiden om det är just det felet på svänghjulet... Dunkar ganska så bra när det väl gett upp kan jag säga.

Tror nog mer på urtrampningslager eller något annat med just kopplingen.
Däremot så är det "praxis" att byta svänghjulet samtidigt med kopplingen för det är ett dyrt jobb att riva ner. Svänghjulet kostar väl runt 6000:- eller dyligt har jag för mig.... (för 1.5år sedan).

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]