Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ballan
Jag har en V 70 II -08 2.0F

Jag har haft ett missljud i min styrservopump en tid. För ett år sedan köpte jag en begagnad och bytte själv men missljudet kom tillbaka efter ca 2-3 månader. Jag tänkte att jag faktiskt hade fått tag i en dålig pump så jag köpte en begagnad till (jag vet att det verkar onödigt) denna hade bara gått ca 5 000 mil. Jag bytte men det här missljudet vill inte sluta. Jag har köpt styrservoolja på autoexperten men bestämmer mig för att köra till volvo och köpe deras orginalolja för att testa denna istället. Min uppfattning är att missljudet då blir ännu värre.

När jag har kört en stund är det fullt av bubblor i oljan och det tar en stund innan det lägger sig. Min misstanke är att det är luft i oljan som skapar missljudet. Jag har slitit mitt hår i förtvivlan över att inte ha löst problemet och oim jag åker till en verksatd nu så kommer dom att börja med att byta pump!! Jag är ganska säker på att det inte är pumpen för idag uppmärksammade jag något jag inte upptäckt innan.
När jag tittar i min kollegas v60 och mindra kollegas xc60 så när deras bilar står på tomgång och ingen rör i ratten så är det helt still i deras behållare för servooljan, i min rör det sig som om den var kopplad till en cirkulationspump dvs det virvlar och bublar för fullt.

Finns det någon givare eller anna elktronik som styr hur mycket som pumpen skall jobba, kan det vara den som har pajat?

Snälla, jag lipar nästan när jag sätter mig i bilen och hör det vinande oljudet, detta trots att jag bytt pump två gånger och olja säkert 6-8 ggr.

/en vilsen Kinnahultare

https://plus.google.com/u/0/photos/1171 ... 2637451186
Senast redigerad av 1 Ballan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Doffen
Høres egentlig ikke ut som luft.
Høres egentlig ut som ett lager ikke har det bra.
Minner meg egentlig litt om lastebiler, om man tar bort filteret i servobeholderen, så får du samme oppførsel i tanken, at oljen spruter opp.

Hvordan er bilen på rattet? Er den tung?
hakker den på styringen ?

Har pumpen noen el-tilkobling?

Edit: Var ute å sjekke på min bil. Ingen olje som spruter.
Men har du denne nivåpinnen i midten av beholderen? Denne er jo for å hindre at returen fra tannstangen ikke skal føre til at det spruter, samt å vise nivået.

https://onedrive.live.com/redir?resid=A ... hoto%2cjpg
av Ballan
Jag har den vita delen mitt i behållaren kvar, om det saknas något vet jag inte men den ser ut som din. Ratten känns inte tung och den hackar inte heller. Det känns bara som om den går för fullt hela tiden. Jag har en sladd in i pumpen, jag skall filma igen så ni för se.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Hur har du luftat?Enligt en beskrivning så skall det gå till så här.
Lyft upp bilen i fram och använd pallbockar.
Starta ej motorn.Vrid ratten till höger och sen vänster ett flertal gånger.Kolla oljenivån flera gånger.
Sänk ner bilen och starta motorn och ha tomgång.
Vrid långsamt åt höger till fullt utslag och håll den där i 2 sekunder.
Gör lika till vänster.
Gör detta ett 10 tal ggr.
Kolla nivån hela tiden och fyll på om det behövs.
Slå av motorn och kola nivån.
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Det kan inte vara något fel i styrväxeln? Att någon ventil är defekt så att retur flödet i burken blir för högt. Bara en gissning.
Edit. På Volvo lastbilarna sitter ett filter som hindrar retur oljan i burken, tar man bort filter och startar har man att tvätta hela lastbilen efteråt, kan vara som tidigare skribent skrev, att nivå pinnen skall hindra retur flödet.
Användarvisningsbild
av Doffen
Kan egentlig høres ut som om pumpen går for fullt hele tiden.
For når jeg starter min bil, så kan jeg høre en lignende lyd i 1-2 sekunder før det blir borte.
Så kan jo være noe annet feil med den pumpen din, eller styringen av pumpen.
Ville fått lest av feilkoder for å sjekke om det kan være noe med styringen av pumpen,.
Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]