Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelejocke
Fick min nya xc 2015 levererad idag då jag bytt upp mig från en 2011 xc 70. Säljaren förklarade alla nya tillbehör som telefonbla bla, musik, radio, inställningar mm. Lyssnade givetvis men bara med ett halvt öra då jag egentligen inte är så intresserad. Efter en stunds provkörning fick jag se DEN... EN TEMPMÄTARE !!! Halleluja !! Oj vad jag saknat en sådan i mina tidigare xc, och säljaren nämner inte ens detta?? Slutet gott allting gott!
Användarvisningsbild
av Doffen
Husk på at temp måleren viser normal arbetstemperatur allerede ved 60 grader på kjølevannet :)

Må si at jeg ikke savner den i min XC70, liker dog heller ikke det nye instrumentpanelet i XC70, det hører bedre hjemme i V40.
av Gelejocke
Doffen skrev:Husk på at temp måleren viser normal arbetstemperatur allerede ved 60 grader på kjølevannet :)

Må si at jeg ikke savner den i min XC70, liker dog heller ikke det nye instrumentpanelet i XC70, det hører bedre hjemme i V40.
Hmm, tyckte att den gick upp snabbt i temperatur. Det är ju en visare som rör sig nerifrån och upp till en markering mitt på, menar du att när visaren kommit upp till markeringen mitt på (kl 9), skulle det motsvara 60 grader? Den stannar ju där sedan !
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvo har länge använt fejk-mätare som visar falkska värden bara för att lura bilföraren och göra föraren lugn.

När man mäter motortempen så går den ju upp och ned, när man ansränger motorn går den upp lite tex och när man sedan rullar utför så sjunker den lite när motorn inte ansträngs. Helt naturligt.

Men bilförarna blev visst oroliga av att kunna se motorn temp, så man programerade tempmätaren till att gå upp och ställa sig snällt i mitten och stå bergfast där oavsett verklig temp.

Enda gången den lämnar det fasta läget är om motorn är iskall eller om den kokar.

Så du har igentligen ingen tempmätare utan bara en "varningslampa" för mätaren kommer stå snällt i mitten ända tills den dag din bil kokar, då far den upp i topp.

Helkass tycker jag, på mina gamla bilar med riktiga tempmätare har man ju fått indikation på att något behöver göras långt innan det är allvarlig.
Användarvisningsbild
av Doffen
VolvoB20 skrev:
Helkass tycker jag, på mina gamla bilar med riktiga tempmätare har man ju fått indikation på att något behöver göras långt innan det är allvarlig.
Så skal det jo sies at behovet ikke er like stort lengre. Er mye mer sjelden med kjøleproblemer på nye biler enn biler for 10-20 år siden.

Om man nu absolutt vil vite temperaturen, så får man kjøpe en OBD leser fra ebay for 20 kr.
Användarvisningsbild
av Doffen
Gelejocke skrev:
Doffen skrev:Husk på at temp måleren viser normal arbetstemperatur allerede ved 60 grader på kjølevannet :)

Hmm, tyckte att den gick upp snabbt i temperatur. Det är ju en visare som rör sig nerifrån och upp till en markering mitt på, menar du att när visaren kommit upp till markeringen mitt på (kl 9), skulle det motsvara 60 grader? Den stannar ju där sedan !
Det stemmer det, den går snabt opp til midten.

Målte med OBD leser på min V40, og den viste 60 grader når nålen kom til midten.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kollade motortempen idag i V60in med obd, tempmätaren börar röra på sig vid +40 och den stannar vid mitten på + 70 grader! Termostaten öppnar vid 93 grader och sen ligger den stabilt på 89

/Kalle
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]