Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
2.5FT motorn är närmare besläktad med V40 T5 än V70T5.
Okej det kan ju va bra att veta, trodde att min T5 260 var och skulle kännas ungefär samma som en V40 254. Något speciellt som är skillnaden? Har inte provkört V40 254hk men är väldigt nyfiken på hur den känns. :)
av dissonans
simonhalmstad skrev:Har inte kört någon V40 T5. Men min V70 T5 Automat 2007 tycker jag gick fint, visst förbrukningen är ungefär 3 dl mer än XC70in med samma sorts körning. Ok gasrespons med bra drag i motorn och mycket bra turbo, den kändes absolut inte ansträngd. Kanske är mindre turborör i V40 så den inte suger in lika mycket luft till motorn. Men är det någon drivlina som känns passé så är det V70 2,5FT Automat, ryckig automatlåda i kombination med ännu segare gasrespons och den känns mycket ansträngd som att den inte får in tillräckligt med luft till motorn. Ska man se skillnad på 5-cyl motorljud så var det stor skillnad på 2,5FT & T5.
0.85 på dieseln, 1.15 på t5an? Har du tung högerfot, eller dricker automatlådan till t5an så mycket extra? Jag kör absolut inte snällt (dock manuell v70n t5), och pendlar varje dag in till köerna i Malmö.. just nu .91 i snitt över mina so far 500 mil (se statistik nedan).

För övrigt har Andreas rätt, 2.5t är mer släkt med lilla (v40) t5an än 2.4-liters t5 som du ägde tidigare.
Senast redigerad av 1 dissonans, redigerad totalt 0 gånger.
av dissonans
simonhalmstad skrev:Okej det kan ju va bra att veta, trodde att min T5 260 var och skulle kännas ungefär samma som en V40 254. Något speciellt som är skillnaden? Har inte provkört V40 254hk men är väldigt nyfiken på hur den känns. :)
T5 260 är närmre släkt med V70R än 2.5t. Delar t ex turbo.
av perhall
XC90_Executive skrev:Då är det alltså V40 T5 (fwd) R-design du har kört?
Det stämmer! Jag fattade inte omedelbart att den var FWD, ganska bra grepp ändå med sportchassi och 18". Men inser att den inte finns med AWD...
Gamla femcylindriga motorn, sexstegsautomat med långt mellan femma och sexan. 2000 r/m i 115 ca.
PH
0,90 på dieseln och 1,2 på T5:an ungefär. Ja automaten drar upp förbrukningen men det tycker jag är värt.

Dock så var jag imponerad att V70in på landsväg i 80 drog 0,65 på färddatorn & 0,71 vid pump. XC70in är det inte lönt att eco-köra med. Den drar ändå en hel del när man ligger i 80. Dock så verkar den inte alls va speciellt känslig när man gör fullgasas vid rödljus etc. utan den drar ändå snäppet under litern. 8)

Trodde att T5:an som är i V40 var ännu bättre än den i V70 då den har lite större motorvolym 2,5 istället för 2,4. :roll:
av Droopy
V40 är nog den Volvo ( av modernare snitt ) som ger mest körglädje av alla jag kört, den största nackdelen var komforten, över 70kmph blev det bara jobbigt, tyvär. Hade jag inte behövt utrymmet och hade komforten varit bättre hade jag inte tvekat på att byta i dagsläget. Men jag skulle inet stå ut i 50mil i motorvägsfart, det vet jag.

Men jag säger som Perhall, bilen kändes välbygd och det var tyst i inredningen, inget knak och sprak som det varit i V70 och V60.
av perhall
Absout premiumkänsla, i:
- inget knark och knirk (här tycker jag även V70 är bra)
- stolar och klädsel (tveksam premiumkänsla i V70)
- materialval och panel (lite bättre än v70)

Om man även beaktar att större bilar brukar ge mer premiumkänsla (5-serien klart bättre ihopsatt och mindre plastig än 1-serien, t ex) är V40 ur den synvinkeln en riktig hit!
PH

Det är i grunden samma motor. Så, ja de[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]