Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gunner
Kan ju inte vart omöjligt! Landsvägsfart med varmkörd och inkörd D4:a (3000) å personliga rekordet ligger på 0,31 a 58 kilometer!! Sen att folk klagar på att förbrukningen inte stämmer, mot vad som som anges gentemot uppgivna värden!
Är förmodligen ett av de största I-landsproblemen, vi står inför!! Då vi alla har olika bilmodeller OCH körsätt!!
Vid hemkomst i morse, visade min 82 mil körda och 89 mil kvar till tom. Samt halv tank på tankgivaren. Personligen kan jag inte vara nöjdare med bilen, komforten, tekniken eller förbrukningen!! Blåser förmodligen i eget horn, men nog fan är den snygg också!! :roll:
//Mats
av Herkulez
XC90_Executive skrev:0.8-0.9 i 195km/h med en D4? Nej, det tror jag inte alls på....
Du tror nog rätt oxå. Lite otydlig. Ingen snitt hastighet på 195, snarare snitt runt 160 under 2-3 mils körning.
av Gunner
GustavE skrev:Håller med MångaVOLVO. Det här repotaget borde klistras. Speciellt med tanke på alla diskussioner som är om förbrukning, nästan alltid överförbrukning.

Riktigt roligt att dom kommer under officiell förbrukning utan att tejpa skarvar, köra med avstängda lysen med mera som det pratas så mycket om att man gör vid certifieringarna.

Med tanke på detta reportage, denna tråds startare Gunners och en del andra forumsmedlemmars förbrukningsrapporter borde dom som får enorma överförbrukningar inse att dom måste sluta köra som rallyförare om dom nu vill nå en låg förbrukning kring den officiella :)
Tack!! :D Har en bild i mobilen som visar 85 körda och 95 mil till tom, men med tanke på alla tvivlare och experter. Så är ju det inte möjligt!! :)

Vet inte om det är relevant, men är 50+ och har inte ägt en Volvo innan 47 års ålder. Men efter första som var V50 D2, Är jag helsåld!
Sitter nu mest och bygger på nästa och hoppas på XC60, med allt man vill ha!! :-)-)
//Mats
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Testade en ny D4 med nya automaten & jag förstår inte riktigt hur den fått så bra kritik, kanske har jag fått för höga uppfattningar om motorn. Testexemplaret hade en medelförbrukning på 0,89 :roll:
+ Tyst dieselmotor
+ Växlar smidigt och snyggt vid halvsnabb acceleration fint drag och mycket bra växlingar i högre farter.
- Dåligt bottendrag i stadstrafik (här är de 5-cyl bättre på att få en mjukare och snabbare gång)
- Ryckig från stillastående med snabb acceleration. Motorn känns inte kraftfull från början :shock:
Användarvisningsbild
av Landkrabban
Hej !

Hämtade ut min nya tjänstebil i fredags och har idag kört första längre sträckan på ca 80 mil.
färddatorn säger 0,48 och bästa sträckan (Motala- Göteborg) 0,44 enligt körjournalen i On Call.
Kan inte vara annat än nöjd med denna förbrukningen som slår min gamla DrivE med 65 kusar mindre.
Kör normalt och håller hastigheten, men låter den adaptiva farthållaren sköta den mesta av körningen.
Skall bli intressant att kolla vid första tankningen.
Upplever att bilen är bättre på det mesta, och kombinationen Vea med nya automaten är klockren.

// Krister

Kort spec
V60 D4 MY15
Automat
Driver support
VOC
BE
av kmi
inden vattenskadan, lå jag med 420 mil pendling Malmö <-> Köpenhamn på 0,65 i snit (XC60 D4e) hvilket er ok med tanke på kö og bykörsel.
av PFA
simonhalmstad skrev:Testade en ny D4 med nya automaten & jag förstår inte riktigt hur den fått så bra kritik, kanske har jag fått för höga uppfattningar om motorn. Testexemplaret hade en medelförbrukning på 0,89 :roll:
+ Tyst dieselmotor
+ Växlar smidigt och snyggt vid halvsnabb acceleration fint drag och mycket bra växlingar i högre farter.
- Dåligt bottendrag i stadstrafik (här är de 5-cyl bättre på att få en mjukare och snabbare gång)
- Ryckig från stillastående med snabb acceleration. Motorn känns inte kraftfull från början :shock:
Du har kanske otur när du kör. Känner inte alls på samma sätt.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ok, kanske var nåt fel på bilen jag körde? Det va en S80... I övrigt en mycket fin bil som känns mycket bra efter alla modellårsjusteringar. Men man får väl helt enkelt acceptera att den har en helt annan karraktär än 5-cyl dieslarna.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]

Har ingen M10 bult att testa magiska tricket m[…]