- lör 06 sep 2014, 01:21
#896177
Då jag kör många olika bilar i tjänsten vill jag berätta något om en bil som gjorde intryck på mig, och som jag hann provköra under nästan 50 mil: V40 T5 AWD R-Design.
+
Mycket premiumkänsla. Bra kvalitet på interiören.
Bra drag för 254 hk. Men automatlådan är seg så motorns effekt och vridmoment funkar bäst över 160. Tror att motorn leverar mer än 254 hk.
Driver support bra, inkl.varning för kort avstånd till framförvarande bi (lätt att glömma...)
Snygg!
Stolarna sköna och klädseln snygg.
Styrning ok även om t ex BMW 1-serie är bättre.
-
Seg automatlåda, växlar "lynnigt"
Mycket törstig, jag hamnade på 1,3 l/mil vilket till en del beror på att jag körde snabbt men märk väl att det var mindre än 10% stadskörning
Den femcyl motorn låter rätt fint men den låter ansträngd på höga varv + seg gasrespons. Detta i kombination med automatlådan gör att drivlinan känns rätt passé
Högt vägljud, liksom alla andra bilar i "compact-klassen" med 18" Pirelli-däck...
/PH
+
Mycket premiumkänsla. Bra kvalitet på interiören.
Bra drag för 254 hk. Men automatlådan är seg så motorns effekt och vridmoment funkar bäst över 160. Tror att motorn leverar mer än 254 hk.
Driver support bra, inkl.varning för kort avstånd till framförvarande bi (lätt att glömma...)
Snygg!
Stolarna sköna och klädseln snygg.
Styrning ok även om t ex BMW 1-serie är bättre.
-
Seg automatlåda, växlar "lynnigt"
Mycket törstig, jag hamnade på 1,3 l/mil vilket till en del beror på att jag körde snabbt men märk väl att det var mindre än 10% stadskörning
Den femcyl motorn låter rätt fint men den låter ansträngd på höga varv + seg gasrespons. Detta i kombination med automatlådan gör att drivlinan känns rätt passé
Högt vägljud, liksom alla andra bilar i "compact-klassen" med 18" Pirelli-däck...
/PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24