- sön 07 sep 2014, 18:20
Föreslår att B20 provar en vinter i Norrbotten utan att använda värmaren
Moderator: Moderatorer
valln skrev:Föreslår att B20 närmar sig en lastbil en vinter i Norrbotten när det är minus 15 och kallare.Jag fattar inte... :?:
valln skrev:Föreslår att B20 närmar sig en lastbil en vinter i Norrbotten när det är minus 15 och kallare.fattar inte heller. åkeriet jag jobbar åt köpte in 2 nya volvo fh i våras, euro 6 och efter en veckas tjänst så var det inte ens sot i avgasröret, det var lika blankt som utsidan. sen känner jag några som har eget åkeri och deras nya euro 6 scania var inte sotig i avgasröret efter cirkus 500 mil. det var garanterat era nya fina bilar. och vad spelar vintern för roll? bor i pite så vet vad vinter är
valln skrev:Om du bor i Piteå bör du ha minus femton och kallare många dagar på vintern.ja. ofta kring 30-. men då det är så kallt så är det mest vitrök. känns som det svartryker betydligt mycket mindre under vintern än under sommaren. svartrök=oförbränd diesel. motorn får alltså får mycket diesel mot hur mycket luft den får. svartrök betyder värme. borde ryka mindre när det är kallt eftersom att när luften är kallare så ryms det mer luft i cylindrarna och då minskar svartröken ännu mer. fungerar som en ic
Kolla på lastbilarnas avgasrör och hör hur motorn knackar som om någon slår med slägga på motorblocket. Rökplymen är markant mer färgad vid kallare väderlek och jag utgår från att utsläppen ökar. Visst kanske sotpartiklar och dylikt bränns bort i avgasröret vid ökad temperatur, men det förtar inte rökplymen vid kalla vinterdagar.
osla skrev:Ja, många verkar ha missat vad ny avgasrening kan åstadkomma. Hade man kört in en gammal dieselbil i besiktningshallen och det inte gått att få på avgasslangen så hade man ju blitt kapad jäms med fotknölarna så illa som de luktade och så mycket som de rök. Det gick ju inte att vara kvar i lokalen om någon startade dieseln utan slangvalln skrev:Föreslår att B20 närmar sig en lastbil en vinter i Norrbotten när det är minus 15 och kallare.fattar inte heller. åkeriet jag jobbar åt köpte in 2 nya volvo fh i våras, euro 6 och efter en veckas tjänst så var det inte ens sot i avgasröret, det var lika blankt som utsidan. sen känner jag några som har eget åkeri och deras nya euro 6 scania var inte sotig i avgasröret efter cirkus 500 mil. det var garanterat era nya fina bilar. och vad spelar vintern för roll? bor i pite så vet vad vinter är
Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]