Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
När man snackar om irrelevant... Du lyckades få med både irrelevans och en dos av fördom.
av qwerty
Delarna får handlare/tillverkare lämna garanti på, jobbet garanterar jag till 100% .

Verkstad och proffs? hoppas det skämtas där.
Min Kia hade varit in på auktoriserad verkstad flera ggr för kärvande bromsar, enligt kvitto var det uppsmort och justerat samt nya belägg och kostanden för varje besök låg på ca 2700kr.

Sista gången var var bara 6 mån innan jag köpte bilen, skivor sönderrostat och beläggen nedslitna. Fick ta hammare och mejsel för att få dän beläggen från sadeln, de hade lagt på lite kopparpasta och knackat dit dom med hammare, de satt alltså där de satt.
Man måste ju passa in sakerna genom att vid behov fila anliggningsytan på beläggen innan montering, något som de endera tyckte var för jobbigt eller med flit struntat i, oavsett är det inte proffs på mekning utan proffs på att skeppa bilar genom för att kunna debitera och därmed maximera kassaflödet.

/qwerty - (som faktiskt är utbildad bilmek om vi ska vara petiga, jobbar dock inte som det.)
av mortimer
Kom jag inte ihåg exakt nu men vill minnas det handlade om byte av belägg fram på en bil. Kompis/släktingpris skulle jag tagit500-100kr för bytet förutsatt att det inte är något som är fastrostat och tar max 2h. Handlar det om byte av skivor också eller bakbromsar så hade jag avböjt.
Sen värderar vi vår fritid olika allihop, har man mycket fritid och inte har familj så kan man ju säkert sälja sig lite billigare.

Där jag jobbar tar vi 700kr/per påbörjad timme för felsökning när det gäller IT relaterade problem.

Summa summarun; vill man slippa göra skitjobb själv så får man vara beredd att det kostar.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Med tanke på vad man tjänar på en dags arbete efter skatter mm på ett ordinarie arbete så kan man väl ta runt 100-150 kr / timme om man skruvar hemma med nån bekants bil och har rätt verktyg/kunskap för jobben. Och har tid över dvs. Blir ju lite extra i fickan som man kan göra nåt skoj för i slutändan.

Då får man ju skäligt betalt och dem man gör jobben åt tycker oxo priset är lagom.

Byter jag kamrem på en bil så vill jag vara säker på min sak och inte ha någon som helst tvekan på det jag gör annars kan det bli väldigt dyrt för mig i slutändan om nåt skulle gå fel. Då är jag väldigt noggrann och läser på om modellen innan.
av qwerty
Med delar hamnar de på 4845kr och då är det nya skivor, belägg , hjulbult och arbete runtom. Jag tar 1000kr av det till mig själv.

Skivorna bak verkar vara från tillverkningsåret och sitter därefter. 3 hjul avklarade. Nu blir det en tur på hojen och kolla in marknaden i filipstad, bilen får vänta tills imorgon så fixar jag det sista. När jag är klar har det tagit ca 4 ½ timme. 50% av den tiden har gått till att lossa rostiga delar, 25% till att putsa upp och se till att alla anliggningsytor är i bra skick, resten till att passa in nya delar, smörja och montera.
av qwerty
En nöjd bilägare kom och hämtade bilen idag och efter provkörning fick jag mer än vad jag begärt.
Lämnade givetvis kvitton på delar för ev garanti samt lämnades garanti på jobbet.

Nu sitter jag med frugans Kia sportage och ska göra samma historia med tillägget slipning och målning av ok + hållare.
Givetvis upptäcker jag att delarna till bakbromsen blivit fel när jag ryckt isär allt, jag har 4wd och delarna är till 2wd och aningen mindre i måtten. :-(O)
av aldrigstanna
Bytte SJ belägg fram o bak samt bromsolja för ett tag sen. Jag är mycket glad att det car min egen bil då jag fick världens strul med luftbingen sen. Troligtvis blev det för lite i behållaren kanske men tyckte aldrig jag hade för lite där.
Hur som helst hade jag lätt betalat någon 500 kr för det där jävla oljebytet av bromsvätskan istället. Själva bromsbytet hade jag nog inte velat ta betalt för om jag skulle göra åt en bekant, men då har jag ingen familj heller ;)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]