Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
Behöver man aktivera handbromsen när man lägger i P? eller bromsar P läget bilen något?
Användarvisningsbild
av crumpets
P bromsar på drivande axel. P-bromsen bromsar oftast bak. Jag slänger alltid bara i P om jag inte står i en backe, då drar jag även handbromsen. Lådan är såklart konstruerad för att klara bilens vikt även i en backe, men det känns bättre så.
Självklart belastas inte växlar/lameller av detta utan det är en separat låshylsa i alla automater jag känner till i alla fall.
Användarvisningsbild
av Rillee
Jag undrar mest när man gör korta stopp tex när man hoppar ut för att stänga garageporten, lägger ni den bara i P och har motorn igång?
av Lövet
Ja
av valln
Mwi skrev:
Lövet skrev:
Rillee skrev:2. När använder man N läget?
I princip aldrig. Används för att kunna gasa motorn med bilen stillastående.
Jag använder N läget varje gång jag parkerar i en lutning, har i N drar i handbromsen sedan lägger jag i P.
Jag tror att det är bättre att bilen står på handbromsen istället för att låta bilen stå på en liten pinne i växellådan, och handbromsen är billigare att reparera än växellådan.
Man kan även använda N vid snabba starter. Lägg i N varva upp motorn till varvstoppet och lägg i D utan att släppa gasen, har du en turbo motor funkar det det även bra med läge D och fullbroms samtidigt med fullgas, släpp bromsen vid fullt laddtryck. De sista två tipsen bör man kanske inte använda på sin egen bil men du blir vinnaren vid flesta rödljusen :D om du kör så.
Antingen är du en 18-årig valp eller en äldre valp som behöver dricka whisky för att få hår på bröstet. Min respekt får du om du iställe plågar din egen bil än hyrbil.
Användarvisningsbild
av crumpets
Rillee skrev:Jag undrar mest när man gör korta stopp tex när man hoppar ut för att stänga garageporten, lägger ni den bara i P och har motorn igång?
Varför skulle man inte göra det? Det går snabbare att lägga i P än Neutral+handbroms. P är din vän, P är räddningen från handbromsar.
av Mwi
valln skrev:Antingen är du en 18-årig valp eller en äldre valp som behöver dricka whisky för att få hår på bröstet. Min respekt får du om du iställe plågar din egen bil än hyrbil.
Min snitt förbrukning vid blandad körning ligger runt 2L/milen på E85 med privatbilen, så oroa dig inte den får också jobba.
Användarvisningsbild
av mange69
Jag använder N då jag står still i trafikljusen istället för att låta motorn dra med D ilagd. Det är närmare från N till D än från P till D.
Användarvisningsbild
av crumpets
Faktiskt inte en dum idé, jag hade helt glömt att man kan göra så eftersom jag är så inkörd på stopstart nu. På vår Honda gjorde jag ofta så. Bilen drar ca 25% mindre på tomgång i N än D. Kommersiella fordons automatlådor har ibland detta inbyggt som automatik, som en stopstart light.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]