Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
Jag förtydligar frågan.Är det skadligt att köra på 5-30 C3 olja eller väljer Volvo A5B5 av miljö/bränsleförbruknings skäl?
Jag har C3 olja i dunk,känns onödigt att köpa ny olja om det nödvänigtvis inte behövs.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det bör vara low saps olja, dvs avsedd för partikelfilter vilket c3 är, så det går bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
C3 är väl att likställa med A3/B3, alltså bör den ej användas i en motor byggd för A5/B5.
av olofgeo
Enligt spec är C3 att likställa med B5 fast ett lägre SAPS värde,WV gruppen rekommendera den till sina diselar.
Användarvisningsbild
av börne
olofgeo skrev:Enligt spec är C3 att likställa med B5 fast ett lägre SAPS värde,WV gruppen rekommendera den till sina diselar.
Häll i skiten... du har ju redan bestämt dig. Ska vi tvunget svara att ja det går bra innan du häller i den fast att vi alla vet att Volvo har valt att använda sig av A5/B5.

Att jag låter sur är väl för att man är lagom trött på alla jävla oljetrådar sedan man hängde på Stcs forum, inget mot dig, känner inte dig men varför inte välja rätt olja så behöver man inte ens fundera.

OK det är ju trist att behöva köpa ny, men vad är pengarna för några liter olja idag jämfört med allt annat som kostar. Använd det till oljekannan så har du olja att smörja med i några år.
Användarvisningsbild
av MartinS
olofgeo skrev:Enligt spec är C3 att likställa med B5 fast ett lägre SAPS värde,WV gruppen rekommendera den till sina diselar.
Nej, c3 är att likställa med b4. B5 är för lågfriktionsmotorer, det är inte c3.
av Kryss70
MartinS skrev:
Nej, c3 är att likställa med b4. B5 är för lågfriktionsmotorer, det är inte c3.
Benägen att hålla med i detta. Är bombsäker på att Mechanum gav mig en Mobil1 5w-30 C3-olja sist jag lät dem röra min bil. Hittade nada om att den oljan är i närheten av A5/B5 (skulle varti Mobil1 0w-30 Eco Advanced Fuel Economy)
Så från denna tidpunkt sköter jag mina egna oljebyten. Blir rätt och billigare med Castrol FST 0w-30 A5/B5 när den är billig på nätet :-)-)
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]