- lör 06 sep 2014, 19:37
Bränslevärmaren har ur utsläppssynpunkt en gynsam förbränning och det blir mindre utsläpp att värma motorn med värmaren jämfört med bilmotorn.
Moderator: Moderatorer
Its1more skrev:Har beställt Polestar till den nu också (W)MartinS skrev:Jag kör 315hk varianten...(en massa bra information)...bilen blir så mycket roligare.Stort tack MartinS för dina kommentarer. Jag ska se om jag kan pruta* mig till en optimering...
/Fredrik
*) Se till att den ingår i priset.
dissonans skrev:Men bränslevärmarens utsläpp renas väl inte via katalysator/partikelfilter?Bränslevärmaren jobbar inte heller med övertryck eller insprutning och skapar inte de partiklar i förbränningen som dieselmotorn gör. (Har jag lärt mig här när jag ställt samma fråga...) :)
Its1more skrev:Its1more skrev: Har beställt Polestar till den nu också (W)
/Fredrik

VolvoB20 skrev:Motorn drar inte mer än 0.6 l/h på tomgång i alla fall, om det är en diesel, det är ju sjukt lågt.Jag blir osäker på vad du säger, då jag lärt nig tvärtom på vissa saker här.
Bensinare drar mycket mera på tomgång.
NOx bildas vid högt tryck och hög temperatur, alltså har du gasen i botten bildas stora mängder som avgasreningen behöver ta hand om. Allra mest bildas om du tex har polestar optimerat motorn. Vid tomgång är varken tryck eller temp höga.
Värmaren har ju höga HC utsläpp då förbränningen inte är fullständig, det är därför den luktar så illa.
Ska du sedan på totala mängden utsläpp så blir det ju ännu sjukare. Folk kan ju köra värmaren både 1 och 2 timmar för att smälta bort snö och is från bilen med värme :-O) .....
Kör man på tomgång medans man skrapar rutorna eller för att ACn ska blåsa ut värmen så gäller det ju bara 2 - 3 minuter vilket är ingenting mot bränslevärmarens långa gångtider och utsläpp.
Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]