Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Jag har en förpackning med tändstift som jag haft liggande några år. Jag har beställt dem från Skruvat. Det är troligen Volvo original eftersom det står Volvo på förpackningen och stiften. De har 3 elektroder som är smalare och mindre än vanliga elektroder. Ser Volvostift ut såhär eller... Någon som vet något om dessa stift?
Användarvisningsbild
av P210
Inte helt ovanliga, vet att många Volvo sedan 850 har sådana original, finns säkert fler modeller som har det.
Bild
Har du ingen beteckning på dem så du kan kolla mot Skruvat, typ:
1219309
1255464
AYFS32CJ
TR5B-13
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
hade såna där volvo stift med 3 elektroder i min s70 00a b5244s 170 HK motorn förut från skruvat
har nu ngk med tre elektroder nåra nummer minns jag dock inte.
kan ha fel men har får mig att porslinet o mitt elktroden inte stack ut så långt som de på bilden på de volvo stift som satt i min.

stavningen Bjur ja på

hasse.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är tändstift för lååånga serviceintervaller. Sitter sådana på Frugans Passat 1.8T (Biltemas), ska bytas vid 6000 mil service enligt VW. Dom tål "tuffare tag" än "vanliga" och är oftast direkt utbytbara mot "vanliga" Det finns andra typer av tändstift idag (med en elektrod) som tål långa intervaller som är gjorda av andra material.

Mvh
Lennart
av Arnold
gubbstrutt skrev:hade såna där volvo stift med 3 elektroder i min s70 00a b5244s 170 HK motorn förut från skruvat
har nu ngk med tre elektroder nåra nummer minns jag dock inte.
kan ha fel men har får mig att porslinet o mitt elktroden inte stack ut så långt som de på bilden på de volvo stift som satt i min.

stavningen Bjur ja på

hasse.
Det stämmer. Mittelektroden på mina sticker inte heller ut lika långt, och så är de tre elektroderna tunnare.
Användarvisningsbild
av P210
Skruvats beteckning är 12276. Beteckningen på förpackningen är 8642660. Jag har aldrig sett sådana stift tidigare.
En googling på numret ger direkt svaret på din fråga,
Artikelnummer :8642660 Volvo Original Tändstiftsats 2 valve 1997-:
Tändstift till VOLVO 850, C70, S60, S70, S80, V70, V70 II Tändstift utformade för lång livslängd och optimal prestanda.
http://webshop.bilia.se/volvo-original- ... c-144.aspx
av Arnold
P210 skrev:
Skruvats beteckning är 12276. Beteckningen på förpackningen är 8642660. Jag har aldrig sett sådana stift tidigare.
En googling på numret ger direkt svaret på din fråga,
Artikelnummer :8642660 Volvo Original Tändstiftsats 2 valve 1997-:
Tändstift till VOLVO 850, C70, S60, S70, S80, V70, V70 II Tändstift utformade för lång livslängd och optimal prestanda.
http://webshop.bilia.se/volvo-original- ... c-144.aspx
Detta var konstigt. Stiften som du länkar till har bara en elektrod och kostar 359:- -är det stycket eller för 5. Mina har tre elektroder och alla 5 stiften kostade ett par hundralappar. Men artikelnumret är samma. Märkligt...
Användarvisningsbild
av lennarte
Arnold skrev:Detta var konstiogt. Stiften som du länkar till har bara en elektrod och kostar 359:- stycket. Mina har tre elektroder och alla 5 stiften kostade ett par hundralappar. Men artikelnumret är samma. Märkligt...
Det händer ganska ofta att kataloger använder en gemensam bild (på alla tändstift t.ex) istället för bilder på exakt det som dom säljer. I dom flesta fall gör det inget och hade du inte haft tändstiftet i handen hade du kanske inte märkt det. För dom allra flesta bilägare är tändstift något som e.v. ska bytas på service, med andra ord inte in susning om hur det ser ut.

Mvh
Lennart

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]