Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AxelT5
#896137
Hej!

Det här är bilen ni ser i Vpartsbannern!

Sedan påsken 2009 har jag varit Volvo-ägare och köpte min förstabil.

Årsmodell: 1983 (tillverkad i Juni)

Motor
Orginal B23E
K-jetronic
K-kam
405 topp
M46
Polerad ventilkåpa
Extraktor grenrör steg II
2,5" modellanpassat avgassystem.

Chassi
Sänkningsfjädrar
Lite värre Monroe stötdämpare

Hjul och däck
17" Eiker med General 205/40-17
14" Breddade plåtfälgar med navkåpor med Nexen N2000 205/60-14
14" Vitlackerade Virgo kopior till vintern med Hankok W401.

Interiör
Original blå plysch
Sätesvärme båda framsätena (ej orginal)
Luisi sportratt
Många extra knappar
Ny Volvo orginal växelspaksknopp
Läderdamask på växelspaken
AC:n är tom...

Framtidsplanerna är att lacka om den.

Detta jag visar är det stora hela som har hänt under tiden jag har haft den :).

2009 då man gick i skolan hade jag praktik och cyklade till och från busstationen. Då såg den här Volvon stående vid en kiosk hela tiden.

Sista praktikdagen gick jag in i kiosken och frågade vem som ägde bilen. Han jobbade på Willys (800 m bort) och bodde på övervåningen av kiosken. Så jag cyklade till Willys och letade efter en som hette Fredrik. Till slut hittade jag honom.

Han tyckte att jag lika gärna kunde köpa den, för han såg inget värde i den och hade nästan funderat på att sälja den eller skicka den på skroten.


Såhär såg den ut när jag skulle hämta den.
Bild

En rekond utfördes!
Bild


Bilen har relativt god besiktnings historik förutom en "Bra att veta". Rost i golvet vänster bak. Och så kunde man ju inte ha det.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Eftersom jag inte visste var man kunde köpa dekortejp så fick jag lacka det istället.
Bild

Kollade under huven och såg att det läckte vatten vid termostaten. Trodde det bara var packningen.
Fick fixa till det med kemisk metall.
Bild

Bild

Insatserna såg tråkiga ut. Det ordnades lätt till med "Crhome paint".
Bild

NY växelspaksknopp. 155 spänn på Volvo!
Bild

Efter mycket om och men visade det sig att min kompis far har ägt bilen i början av 90-talet.
Han köpte bilen av en affärsgubbe som hade bilen inom ett företag. Affärsgubben köpte ut bilen av företaget och började bruka den privat.
Min kompis far köpte bilen för 63 000 kr och kostade sedan på den en ny lack och sålde sedan bilen till sin jobbarkompis.
Jobbarkompisen sålde bilen till sin son som i sin tur sålde bilen till sin klasskompis. Sen köpte jag bilen av "klasskompisen".

Såhär såg det ut när jag hade tagit körkort sommaren 2009
Bild



Min kompis far monterade sänkningsfjädrar, plockade bort emblemen (så det skulle se ut som en Turbo),
kopplade om bakljusen och breddade ett par plåtfälgar.
Plåtfälgarna såldes med bilen till ägaren efter (jobbarkompisen) som jag lyckades ragga tag i och köpa loss fälgarna av.

Bild

Bild

En Luisi Versilla sportratt inhandlades. Samt en Clarion stereo.
Bild

Sätena var nedsuttna och var snea. Så dom rättades till och stoppades upp litegrann.
Eftersom det har varit "automatisk" rumpvärme i förarstolen köpte jag nya värmedynor till framsätena och kopplade in med relä:n och knappar i mittkonsolen.
Bild

Hatthyllan höjdes upp för att det ligger en baslåda i skuffen under.
Bild

Ventilations hålen monterades dit för original lookens skull.
Bild


Provmontering.
Bild

Dags för bagaget!
Bild

Här kommer slutstegen att ligga
Bild


Bild

Bild

Ljudet i bilen:
-Clarion DB188RMP huvudenhet
-2x Kicker SL 10" L5 seriekopplade i 2 ohm
-JBL GTO 14001e 1500 rms watt
-JBL GTO 4000 till 6x9"
-Sony X-plod 6x9"
-4" Sony X-plod i dörrarna
- Boss 8 Farads kondensator

Mitt intresse för sladdat och knappar gjorde att ett par Bosch Profi monterades också.

Fäste till extraljusen
Bild

Bild3

Första vintern med körkort blev den en tur rätt fram i diket. Spoiler flög av...
Bild

Bilen var ganska mjuk i fjädringen (fast den var sänkt). Jag kunde inte ha 2 personer i baksätet. Då tog 205:orna på dom breddade plåtfälgarna i skärmkanterna.

Nya fjädrar och lite värre Monroe-dämpare monterades.
Bild

Bromsarna kunde frysa när det var riktigt kallt ute (lite läskigt). Dags att byta bromsvätska.

Bild

Jag tröttnade på att köra med utslitna Turbinfälgar på vintern så jag fick ett par 14" Virgo-kopior av brorsan.

Bild

Bild

Nya bakljus
Bild

Bild

I våras köptes en uppsättning med Eiker-fälgar och nya stänklappar ifrån Volvo
Bild

Nya avgassystemet
Bild

Det här gick tydligen igenom besiktningen.
Bild

Vparts ville ha lite foton på min bil och det fick dom.

Bild

Bild

Bild


Men såhär ser bilen ut i dagsläget. Baslådan är bortplockad och de vita blinkersena är också bortplockade. Jag tror jag har vuxit ifrån den stilen.

Bild

Tyvärr så kör jag knappt med bilen. Bilen ser ju bra ut på bild, men kollar man närmare så har den sina skavanker :(. Är det inte perfekt så är jag inte riktigt nöjd. Så jag väntar på att få plats i garaget så det kan påbörjas en restauration. Framförallt lacka om den.
Senast redigerad av 3 AxelT5, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av AxelT5
#896321
Kul att ni gillar bilen :). Dess värre har jag lite dåligt samvete när jag inte kan hålla på med bilen just nu.

Såhär såg den ut i början av 90-talet då polarens farsa fick hem den. Då hade den gått 12.000mil och 63.000 kr fick man ge ;).

Bild

Bild


Förrförra sommaren så köpte jag även en reservdelsbil!

En gammal GL. Samma årsmodell. Samma färg. Noll i utrustning. Lätt krockad, med kass topp, trasiga motorkuddar, trasig inredning, fastrostade bromsar, trasiga lås och helt sönderskruvad! Allt som man tog i var trasigt, klåpat, eller monterat med fel skruv. Till och med en topplocksbult var av en annan art. Råttorna hade även bajsat i den och ätit upp en del kablage. Jag fick byta ut det mesta till generatorn.

Bild

Men som sann entusiast så kunde man inte skrota ner en rostfri 30 år gammal Volvo. Så jag gjorde i ordning den istället :D. Juste! Den hade ett extratillbehör! Motorvärmare! Så reservdelsbilen är vinterbil numer ;).

Bild
av Karlie
#896708
Riktigt ambitiöst inlägg! :D
Kul att läsa om bilens historik och att man fått följa utvecklingen under åren som gått. Tycker definitivt att den är snyggast i det utförandet den är nu - småmodifierad men med originalblinkers osv tillbaka.
Hade jag varit dig hade jag nog dragit in svarta volvooriginal-kåpor i Eikerfälgarna med. Detaljer är alltid roligt. :wink:

Väldigt imponerande restaurering utav reservdelsbilen. Kulturgärning utav rang! :mrgreen:

Detta har jag hört på andra ställe[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Kompressorm går (gick) igång för[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har

Motorbyte Volvo 240

Jag har gjort ett ""hittepå" […]