Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
En stor del av utsläppen kurerade man alltså redan 1989, för 25 år sedan, när katalysatorn blev obligatorisk. Det som kvarstod var koldioxidutsläppen, som är tämligen rakt relaterade till förbrukningen. Förbrukningen har förvisso sjunkit på senare år, men inte så mycket som man kan tro om man tittar på bränsledeklarationen, eftersom den inte går att uppnå i praktisk körning. Själv bytte jag för några år sedan till 18 år nyare bil. Det skiljer max 0,1 l/mil på dem, trots att jag gått från bensin till diesel, men tittar man på bränsledeklarationen skiljer det betydligt mer. Toppeffekten på motorerna är densamma.

Ditt sätt att räkna är förstås helt felaktigt, när du tror att man ska räkna in den gamla bilens miljöpåverkan vid tillverkningen i miljökostnaden för en ny bil. Att göra "misstaget" att tro att den gamla bilens tillverkningsrelaterade miljöpåverkan försvinner bara för att man skaffar en ny bil - ett sånt "misstag" kan man bara göra om man har en avsikt att "bevisa" något som inte är sant. Den gamla bilen har fortfarande en gång tillverkats, oavsett om du köper en ny bil eller ej, så den har inte längre någon betydelse. Gamla synder kan inte göras ogorda genom att göra nya, även om de nya kanhända är mindre.

Att idag exempelvis ta hänsyn till att bilar tillverkade till några år in på 90-talet har R12 i luftkonditioneringen istället för R134a är ett annat exempel på befängt resonemang. För det första så var AC mycket mer ovanligt då än det är nu. Då var det kanske 10% av bilarna som levererades med AC, men idag är det nog inte 10% som inte har AC. Den R12 som en gång fylldes på finns i de flesta fall inte kvar i de gamla bilarna, för den har redan läckt ut och sen är systemet antingen inte reparerat eller så är systemet ombyggt för R134a.

Införandet av Euro 6 biter sig självt i svansen i viss mån, då förbrukningen tenderar att öka, åtminstone i verklig körning.

För de som kör långa sträckor varje år finns det förstås en större miljömässig vinstpotential i att byta till nyare bil. Men det sköter sig självt, för de sliter ju upp bilarna på förhållandevis få år, så där behövs ingen propaganda för detta. Annars är det förstås bra för fordonsindustrin och alla därtill knutna leverantörer om man byter bil stup i kvarten, men då pratar vi ekonomiska och inte miljömässiga hänsyn.

Resonemanget till förmån för att byta bil börjar påminna om det gamla talesättet lögn, förbannad lögn och statistik.
Användarvisningsbild
av joel80
Men så länge den gamla bilen intr skrotas utan rullar kvar i annans ägo "används" ju fortfarande den och blir inte en "belastning" i form av att den förbrukas. Det är en väldigt svår ekvation och jag tror inte man direkt kan avskriva miljöbiten för den gamla eller räkna med hela. Däremot körs ju energi/miljökostnaden av en ny bil in rätt fort.. Alltså att det inte tar så lång tid innan drivningen av bilen gjort av med mer än tillverkningen. Det länkades siffror på det i nån tidigare tråd jag inte hittar nu. Skillnaden på mina "gamla" bilar är mellan 3-5dl/mil. Jag tror att jag rätt snabbt hämtar upp mellanskillnaden för att tillverka en bil.. Samtidigt används de tidigare bilarna jag haft av andra då jag inte skrotat mer än en som blev tillknycklad.. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Men så länge den gamla bilen intr skrotas utan rullar kvar i annans ägo "används" ju fortfarande den och blir inte en "belastning" i form av att den förbrukas. Det är en väldigt svår ekvation och jag tror inte man direkt kan avskriva miljöbiten för den gamla eller räkna med hela. Däremot körs ju energi/miljökostnaden av en ny bil in rätt fort.. Alltså att det inte tar så lång tid innan drivningen av bilen gjort av med mer än tillverkningen. Det länkades siffror på det i nån tidigare tråd jag inte hittar nu. Skillnaden på mina "gamla" bilar är mellan 3-5dl/mil. Jag tror att jag rätt snabbt hämtar upp mellanskillnaden för att tillverka en bil.. Samtidigt används de tidigare bilarna jag haft av andra då jag inte skrotat mer än en som blev tillknycklad.. :D

För 20 år sedan så var väl medeleffekten under 100 hk i bilparken, idag är den dubblad och bilarna minst ett halt ton högre vilket äter upp att motorerna ä 3-5 dl snålare.

Ja, hade man inte bytt upp sig vid bilbyten hade besparingen varit stor, nu är den ju knappt något i realiteten.

Min första bil var en opel rekord som tog ca 0.75, nu 40 år senare drar min nya bil också 0.75.

Jag är fortfarande nyfiken på hur man räknar.

Siffrorna att tillverkningen tar 10% av resurserna under livstiden, medellivstiden/åldern är väl 10 år i EU och på 10% av den tiden förbrukas tex 1000 liter olja i drivmedel.

Räcker 1000 liter olja att bryta malmen, smälta den i masugn, transportera den hit o dit. Göra 500 kg plastdetaljer, producera färgen osv...

Man kan ju inte bara räkna strömmen mutterdragaren drar när montören sätter på hjulen i torslanda

De är ju som när man räknar på elbilar. Går de på svensk vatten-el ala 20.0 g CO2 /kWh eller EU-el 467 g CO" /kWh pga att elen jag körde upp i el-bilen inte kunde säljas till EU istället och de fick gasa på kolkraftverket.

Skillnaden är ju monumental
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har legat på ungefär samma motorkraft i mina bilar.. 116-140hk undantaget för förstabilen där jag inte har koll, men den var nog lägre.. det var precis som din en Opel Rekord! :) En -84. Den drog minst 1l/milen.. lite mer under vintern. Dock var jag 18-19 år när jag hade den och hade inte riktigt eco i tanken när jag körde.

Ang elbilens utsläpp så är det även i en EU-mix av elförbrukning en vettig lösning, dock kan man skippa det helt om man bor i Grekland, Polen eller Estland.
elbilars-co2-per-km-i-europa.jpg
elbilars-co2-per-km-i-europa.jpg (44.95 KiB) Visad 236 gånger
http://blixtgordon.wordpress.com/2013/0 ... i-sverige/
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Hur gamla byggdes är högst relevant för korrekt miljöbild, annars kan man motivera det ekologiska vansinnet att hacka runt i gammalt skräp för länge över att byta till nyare då man "glömmer" gamla bilens skelett i garderoben och bara belastar nya men gamla saknar belastning som alltid är betydande pga usel tillverkningsteknik, lösningsmedel, värre kylmedium i AC osv, osv.
Är inte skillnaden i förbrukning som gör att det tar relativt kort tid att köra in den, har även med utsläppena att göra då det inte var på stenåldern mijöklassningen kom till och utsläppsracet och förbrukningshysterin började.
Finns väldigt många som slirar runt i 80-90 tals lik som anser att det inte värt att byta till nyare av miljöskäl, men glömmer att dom spyr ut skit utöver att medverka till att medelåldern på vår fordonspark är på tok för hög och bör radikalt sänkas av alla skäl som existerar. Motorer utvecklas hela tiden så det räcker att gå 10-15år bakåt för att se hur det förbättrats från MK1 som var när gamla V70N kom 2001, idag är det EURO5 och snart EURO6 som är mode och det är "lite" skillnad på tillåtna värden mellan dessa.
Inget av fordonen börjar på noll, gamla har sin belastning av allt från tillverkning till drift i bagaget, nya sin tillverkning, sen kommer nya aldrig att köra om den gamla i belastning om dom körs lika långt/länge då skillnaden bara kommer öka med högre utsläpp av gamla.
Totalt är tillverkningen liten del av det totala utsläppet av en bil från vagga till graven och driften förkrossande majoritet och liten skillnad i utsläpp vid drift gör mycket på totalen, så mycket att det är direkt lönsamt att byta oftare då man dessutom medverkar till att få ut halvnya bilar i trafik när nästa köpare byter bort ett sämre fordon osv ner i kedjan och hjälpa till att föryngra vår på tok för gamla vagnpark.
Vad har det där för relevans ?

När min gamla bil bil lackerades så släpptes det ut 5 kg lösningsmedel, det går inte att göra ogjort för att jag går och köper en ny bil som det bara släpps ut 2 kg lösningsmedel när den lackeras. Summan kommer ju att bli 7 kg för. Bara för att jag går och skrotar den gamla bilen kommer ju inte utsläppen som gjordes på 90 talet på volvos lackeringsverkstad att "sugas tillbaka från naturen"
Summan blir att gamla släppte ut 3kg MER skit än nya när man räknar på det, likaså blir summan att gamla släpper ut mer av allt när man summerar för att se om det är lönt att byta till nytt. Släpper nya ut mindre så är svaret JA. Ven påstår att det går att göra gammalt misstag ogjort.

Mitt är givetvis helt korrekt och enda sättet du kan räkna på för här nollas inget eller räknar in gamlas miljöpåverkan på en ny, bara jämför och inser att man snabbt kör igen tillverkningskostnaden som hela tiden minskar med ny teknik så efter 20år har den nya släppt ut MINDRE än den gamle inkl tillverkning så att byta till något som kommer under sin livstid släppa ut MINDRE gör det försvarbart att byta oavsett hur mycket den gamla släppt ut för efter bytet blir utsläppet MINDRE och skillnaden mellan att fortsätta släppa ut mer skit och att producera en liten klumpsumma skit vid tillverkning av den nya och sen släppa ut mindre när man byter gör att man relativt snabbt kommer ikapp med den nyas lägre utsläpp. Tillverkningen består ju dessutom av endast ca 10% av totala utsläppet på ny bil och det minskar. Räknar man med 20års drift och tillverkning av en äldre bil mot 10år drift och tillverkning av den samt ytterligare tillverkning av ny bil samt 10 års drift av den så kommer det senare att totalt ha lägre utsläpp. Hur svårt skall det vara att förstå denna enkla matematiken.
Skillnad i förbrukning är helt orelevant, det gör ju bara ikappkörningen mer eller mindre snabb.
Jag gör inget "misstag" att nolla gamla bilens kostnad vid byte.

En del utsläpp lurades på 90-talet mycket har luras på senare år och bil med MK1 skiljer inte bara i koldioxid, finns massor av andra trevliga saker som minskat också, vissa mer än halverats.
Resonemanget till förmån för att köra slut på gammalt skit är som förväntat enbart lögn och statistik vriden att passa specifika syftet.

En elbil som enbart laddas med förnybar energi motsvarar en bil(Euro5) som suger i sig 0.2l/milen, tysk "trevlig" kolkraft ca 0.52l/milen och normal elmix ca 0.4l/milen som mest. Tillkommer gör ju batterierna som adderar det negativa sidan i ekvationen ihop med usel räckvidd och laddtid som gör dom till stadsalternativ, inget för landsbygd med längre sträckor mellan laddtillfällen.
http://www.treehugger.com/cars/life-cyc ... -cars.html
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]