- tis 02 sep 2014, 12:09
#895069
Volvo är en relativt liten aktör som inte kan stå med ett ben i det gamla konceptet med stor fet motor (om än effektiv) och morgondagens nya teknik där många hästkrafter skapas genom kombination el och otto/diesel. Volvo måste välja framtiden, även om det kanske kommer drabba dem kortsiktigt.
MartinS skrev:First edition lär ju säljas med T6 eller D5, MEN på olika marknader. I Sverige säljs säkert bara D5, som för övrigt ser riktigt tråkig ut, snacka om att den totaldör vid 4krpm. 225hk i en sådan stor och tung bil är ju ingen höjdare. Vill man konkurrera med X5, Q7 etc i Europa behöver man ordentligare dieselmotorer.Köper man den största suven och är villig att släpa på 2,5 ton är det nog rätt få som förväntar sig den sportighet som yttrar sig i ett spetsigt register. Det skall naturligtvis gå så fort till 100 som möjligt, när så behövs, men att man skall behöva varva ur på traditionellt vis känns inte prio 1. Stark motor hör till konceptet men då är det botten som skall vara stark för avslappnad och säker körning. Vem köper en SUV för att jaga långt upp i varv på växlarna? Det går bortom mitt förstånd.
T6 motorn ser ju också rätt trist ut, helt platt vridmomement från 2krpm och uppåt, lär ju inte kännas allt för upphetsande... Rätt stor skillnad i effekt i mellanregistret om man jämför mot de gamla sexcylindriga motorerna.
Volvo är en relativt liten aktör som inte kan stå med ett ben i det gamla konceptet med stor fet motor (om än effektiv) och morgondagens nya teknik där många hästkrafter skapas genom kombination el och otto/diesel. Volvo måste välja framtiden, även om det kanske kommer drabba dem kortsiktigt.
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •