Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag tänkte dela med mig av lite förbrukningsporr (ursäkta uttrycket)...

Jag har fört tankningsstatistik sedan jag hämtade ut bilen 2011-03-29. Jag har tankat vid samma pump* med några få undantag (2-3 gånger). Jag har alltid nollställt färddatorn och noterat vilken snittförbrukning den räknat fram. Jag har sedan skrivit in i ett litet program hur många km jag har kört samt hur många liter jag tankat.

Jag har kört ca 90% stadstrafik.

Först lite statistik.

Antal tankningar för mätning: 60
Total snittförbrukning enligt färddator: 9,0
Total snittförbrukning uppmätt vid pump: 10,2
Avvikelsen är 13%, färddatorn visar alltså 13% fel (för lite).

Volvo anger att bilen har en snittförbrukning vid blandad körning på 6,1 och stadskörning 8,2.
Bilen drar 24% mer i stadstrafik jämfört med vad Volvo uppger. Bilen drar 67% mer mot blandad körning. Nu faller nog inte jag in i kategorin blandad körning, men det är ändå kul med siffror.

Ni kan se i diagramet nedan hur förhållandet är mellan uppmätt förbrukning och färddatorns värld.

Bild
Blå linje: Uppmätt förbrukning
Röd linje: Förbrukning enligt färddator

Det var nog allt. Ös på med frågor om ni har några :D .

Hoppas detta kan komma till användning för någon.

/Fredrik

*) Bilia Haga Norra, längst ut på kanten närmast hyrbilarna (är detta verkligen vettig info???)...
Tack för att du delar med dig av dina studier :) (inte för att det är något roligt resultat) Ska bli väldigt intressant att se detta när din T6 med lyxsallad har rullat några mil!
Nu har jag skruvat lite på statistiken och lagt in snitthastighet.

Bifogat i inlägget finns rådatat (i Excelformat) som även innehåller information om vinter- eller sommardäck har suttit på.

Vinterdäcken är Michelin X-Ice North-2 Dubb 205/60-16 och sommardäcken är Michelin Pilot 225/50-17.

Nedan visas diagramet inklusive snitthastighet.
Bild
Blå linje: Uppmätt förbrukning
Röd linje: Färddator
Grön linje: Snitthastighet (enligt färddatorn)

För att få en hyggligt korrekt visuell bild har jag multiplicerat förbrukningssiffrorna med 10 och det är endast för presentation. Om någon är stjärna på Excel så får ni gärna ta ner rådatat och labba hur mycket ni vill. Jag har inget som helst copyrightanspråk på det.

Håll tillgodo :D.

/Fredrik
Bilagor
Statistik över bränsleförbrukning Volvo V70II D3 Automat MY11 inklusive snitthastighet.
(9.48 KiB) Nerladdad 30 gånger
Perra83 skrev:Att mäta är att veta.

Detta gillar jag. Hur har vinter/sommardäck spelat in?
Det skiljer lite som du kan se på diagramet nedan. Det som är intressant är att färddatorn visar lägre förbrukning, men det uppmätta är högre. Det beror sannolikt på att bränslevärmarens förbrukning inte räknas med i färddatorns rapporterade snittförbrukning.

Jag har också skrivit in snitthastigheten för respektive däcktyp.
Bild

Nu har vi mycket statistik att diskutera under helgen. Fram med drickat och sjunk ner i fåtöljen :D

/Fredrik
Undra om vi inte kan avskriva det där med att förbrukningen sjunker när bilen är inkörd... :)

/Fredrik
Det tycker jag absolut att vi kan! Utmärkt att du visar detta.
Jag har själv gått igenom likadana rapporter från fältprovsfordon(några stackars satar sitter faktiskt i detta nu och kör nästan produktionsmässiga fordon därute på vägarna 24/7 och bara samlar "verkliga mil") och ALDRIG sett förbrukningen gå ner med milen! Årstider däremot är en annan sak. Men myten lever kvar... Ska tilläggas att jag bara jobbar med kommersiella fordon så jag vågar inte vara alltför kaxig med småmotorer, men denna tråden borde ju betyda att mönstret är detsamma oavsett motorstorlek :)
Jag trodde faktiskt intresset och diskusionerna skulle hagla, men så fel jag hade...

Oavsett så kommer jag föra detaljerad statistik på min nya bil också.

/Fredrik
Senast redigerad av 1 Its1more, redigerad totalt 0 gånger.
Statistik likt denna kan du nog bara jämföra med dig själv i kommande fordon då körsätt står i direkt proportion med förbrukning.
Då du inte skriver att du tex aldrig överstiger 1500 rpm (eller annan rpm) så finns det inte så mycket att gå efter.
"Stadstrafik" är ett mycket diffust ord som kan betyda mycket då det skiljer oerhört mycket med en som har "ägg" under pedalen till en annan som kör fullgas.

Grattis till nya bilen förresten, det vore kul med en jämförelse om någon månad :)

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]