Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av qwerty
Hur mycket skulle ni ta betalt om ni fick frågan att byta skivor och belägg runtom på en volvo s40 2006 ?

Vet inte vart verkstäderna ligger i pris på arbetet och min tanke är kanske 50% av vad de tar?
Användarvisningsbild
av milktrucker
frågan är orelevant
Det är ett proffs med utbildning som utför en tjänst. Uppe på det tillkommer även 25% moms.
Dessutom ska företaget bakom ha påslag, dels för vinst och dels för övriga kostnader så som byggnader, maskinella tillgångar, chefer, arbetsgivaravgifter etc....
Mekanikern ska dessutom betala skatt på sin inkomst.

byt skivor och belägg själv, det kan till och med min farmor greja.
lyft bilen med domkraft och säkra den på t ex bock.
lossa hjulet
lossa oket - fälls uppåt. beläggen är mycket lätta att byta med t ex en skruvmejsel.
lossa skivan, den sitter med 1st 6-kantskruv(insektskruv kallad)
sätt dit nya skivan och skruva tillbaka skruven
montera tillbaka hjulet.

Tidsåtgången bör inte vara mer än 30 min per hjul
av qwerty
milktrucker skrev:frågan är orelevant
Det är ett proffs med utbildning som utför en tjänst. Uppe på det tillkommer även 25% moms.
Dessutom ska företaget bakom ha påslag, dels för vinst och dels för övriga kostnader så som byggnader, maskinella tillgångar, chefer, arbetsgivaravgifter etc....

lossa hjulet
lossa oket - fälls uppåt. beläggen är mycket lätta att byta med t ex en skruvmejsel.
montera tillbaka hjulet.

Så om någon frågar dig om hjälp för att de vill spara pengar så gör du jobbet gratis?

Skicka din address i PM så skickar jag över ägaren med bilen och delarna, för så billig är inte min fritid.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad är det värt för dig att lägga tiden på det, och hur väl känner du personen i fråga, det är ju mer relevant än vad andra tar. En verkstad kan dessutom lämna någon form av garanti vilket du kanske inte är så sugen på?

En femhundring för någon timmes jobb eller två om man är nogrann kanske verkar rimligt för båda parter? Eller en god flaska skotsk dricka kanske är ännu bättre då det blir en mer symboliska sak än en fast peng?

Det känns väldigt individuellt detta...

/Martin
Användarvisningsbild
av milktrucker
typ 400:- känns som ett ok pris.
av DandanRacing
De gånger någon vill ha hjälp med bilen brukar jag säga 500:- i startavgift vilket räcker till 5min-4h sen 100:- per timme utöver det, då brukar jag åka till personen(dvs släktingar) och göra jobbet på plats. om det är något jag inte vill göra så kostar det 5000:- o uppåt :wink:
av PTV

lossa hjulet
montera tillbaka hjulet.

Ha ha ha ... ska man spela allan så ska man helt riktigt göra det så att det märks.Du är välkommen hem till mig för att byta skivor och klossar utan lön.Du kan få kaffe, (om jag har tid).Eller ringer jag din farmor för hon är förmodligen ännu duktigare. :D
Användarvisningsbild
av Perra83
Sambons syster ville ha skivor och belägg bytta på sin V70. Jag lånade bilen och åkte och köpte det som gick åt, Brembo skivor och Ferodo belägg. Då var hon mammaledig så det bjöd jag på.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
är det en kompis som hjälper mig när jag behöver hjälp så tar jag inte mer än en tallrik mat o dricka för jobbet :D .

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av Vojje
irrelevant, heter det. Är du från Afrika?
Ökad komfort med 17”

Har sett väldigt många annonser med jus[…]

Front v70 stöldbegärligt

V70 från 2000 och framåt har varit h&a[…]

Skumt fel b230ft

Hur myckel laddade turbon INNAN byte av toppacknin[…]

Tack för svaren, skall skruva lite i helgen o[…]