Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av curry
Ngn mer än jag som noterat att den bromsar väldigt mycket bak? Bakskivorna är precis lika varma om inte varmare än fram, efter t.ex en snabb bromsning från 100 och in på en mack e dyl. Så varma att man bränner sig efter några sek. Och de ligger inte på, den rullar mkt lätt, aldrig en tendens till att bak ligger på. Har haft bort klossar och sadlar, känt på kolvarna, skrapat rent och smort, när jag ändå bytte däck. Klossarna är volvos, inte pirat. Skumt, eller??
Användarvisningsbild
av börne
AndreasHo skrev:Okej märkligt, mina är 316 mm kommer ihåg då jag bytte dom nyligen.

Mvh
Ok... Fan jag kanske kommer ihåg helt fel, kan jag ha 316mm skivor & ha 16" hjul? Har nämligen 16" på vintern.

Hade bestämt för mig att jag hade 300mm & menar att bilarna är ju lika starka osv.
Användarvisningsbild
av daSea
Ja, Börne, man kan ha 16" fälgar och de stora bromsarna. Kör själv med 16" Naos på vintern och från början satt det 16" Oden med 225/55 däck på min D5:a vilken har de stora bromsarna.
Användarvisningsbild
av börne
daSea skrev:Ja, Börne, man kan ha 16" fälgar och de stora bromsarna. Kör själv med 16" Naos på vintern och från början satt det 16" Oden med 225/55 däck på min D5:a vilken har de stora bromsarna.
Aj fan... då får jag be om ursäkt för vilseledande inlägg :oops:

Antagligen har jag också 316mm skivor då... det är jäkligt tight inne i fälgen på vinterhjulen. Man lär sig alltid nåt nytt :-)-)
Användarvisningsbild
av daSea
Både 2,5T, 2,5FT och D5 har 316 mm skivor. Bak har de alla 302 mm. Alla levereras standard med 16"-hjul.

En liten länk där man hitta teknisk info om alla Volvos modeller samt jämföra alla motorvarianter av samma bilmodell.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Användarvisningsbild
av MartinS
XC60 har 328mm fram oavsett motor. Undrar varför man har så vansinnigt många olika varianter på S80/V70?!

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]