Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavE
Håller med MångaVOLVO. Det här repotaget borde klistras. Speciellt med tanke på alla diskussioner som är om förbrukning, nästan alltid överförbrukning.

Riktigt roligt att dom kommer under officiell förbrukning utan att tejpa skarvar, köra med avstängda lysen med mera som det pratas så mycket om att man gör vid certifieringarna.

Med tanke på detta reportage, denna tråds startare Gunners och en del andra forumsmedlemmars förbrukningsrapporter borde dom som får enorma överförbrukningar inse att dom måste sluta köra som rallyförare om dom nu vill nå en låg förbrukning kring den officiella :)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag funderar på om dom körde med AC igång eller inte. :)
av Exquattro
Körde 25 mil med manuell V60 VEA idag. Jag tycker alla bara talar om automatlådan men glömmer den förnämliga manuella. Snacka om skillnad mot den gamla degiga V60-lådan. Rolig att köra blir den också, saknar dock fyrhjulsdriften. Jag har kört så länge med det nu så jag märker skillnad med en gång, till och med om man jämför med min nuvarande Haldex5. Så starka motorer blir inte riktigt lyckade med framhjulsdrift, provade även en V40D4 och den kändes lite övermotoriserad. Tänk en fyrhjulsdriven sådan :P Det hade blivit en snygg kanonkula.
Användarvisningsbild
av Perra83
Exquattro skrev:Körde 25 mil med manuell V60 VEA idag. Jag tycker alla bara talar om automatlådan men glömmer den förnämliga manuella. Snacka om skillnad mot den gamla degiga V60-lådan. Rolig att köra blir den också, saknar dock fyrhjulsdriften. Jag har kört så länge med det nu så jag märker skillnad med en gång, till och med om man jämför med min nuvarande Haldex5. Så starka motorer blir inte riktigt lyckade med framhjulsdrift, provade även en V40D4 och den kändes lite övermotoriserad. Tänk en fyrhjulsdriven sådan :P Det hade blivit en snygg kanonkula.
När kom den med manuell låda?
av Hakan975
Exquattro skrev:Så starka motorer blir inte riktigt lyckade med framhjulsdrift, provade även en V40D4 och den kändes lite övermotoriserad.

Torque steer kallas det visst.
Jag tror Volvo jobbar hårt med att få fram AWD till VEA mototrerna, de kan inte vänta på nya modeller.
Själv avvaktar jag nästa års nyheter och kommer det ingen AWD till XC60 så får det bli en BMW X3 istället.
av mattish
Perra83 skrev:
Exquattro skrev:Körde 25 mil med manuell V60 VEA idag. Jag tycker alla bara talar om automatlådan men glömmer den förnämliga manuella. Snacka om skillnad mot den gamla degiga V60-lådan. Rolig att köra blir den också, saknar dock fyrhjulsdriften. Jag har kört så länge med det nu så jag märker skillnad med en gång, till och med om man jämför med min nuvarande Haldex5. Så starka motorer blir inte riktigt lyckade med framhjulsdrift, provade även en V40D4 och den kändes lite övermotoriserad. Tänk en fyrhjulsdriven sådan :P Det hade blivit en snygg kanonkula.
När kom den med manuell låda?

Den har väl funnits hela tiden med manuell låda?
av Exquattro
Hakan975 skrev:
Exquattro skrev:Så starka motorer blir inte riktigt lyckade med framhjulsdrift, provade även en V40D4 och den kändes lite övermotoriserad.

Torque steer kallas det visst.
Jag tror Volvo jobbar hårt med att få fram AWD till VEA mototrerna, de kan inte vänta på nya modeller.
Själv avvaktar jag nästa års nyheter och kommer det ingen AWD till XC60 så får det bli en BMW X3 istället.
Just de´"Torque Steer", kunde inte sagt det bättre själv. Jag hade samma känsla fast utan cowboyhatt :D Helt klart inget vidare om man jämför med en AWD. Hoppas de kommer upp med något snart på Volvo till VEA. Klar risk att förlora kunder.
av Herkulez
Har också testat autobahn fart och runt 0,8-0,9 :lol: Ca 195km/h och 3000rpm. (trafik tomt och bra väg)
av JST
Herkulez skrev:Har också testat autobahn fart och runt 0,8-0,9 :lol: Ca 195km/h och 3000rpm. (trafik tomt och bra väg)
Kul!
Vilken motor pratar vi då? D4 automat?
Härligt med 3000rpm i 195 knyck!
av Herkulez
JST skrev:
Herkulez skrev:Har också testat autobahn fart och runt 0,8-0,9 :lol: Ca 195km/h och 3000rpm. (trafik tomt och bra väg)
Kul!
Vilken motor pratar vi då? D4 automat?
Härligt med 3000rpm i 195 knyck!
D4 e man (VEA)
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
OM RYSSEN KOMMER