Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Jag håller på att fixa några stenskott ovanför rutan på V70in. Det är en vit -11.

Men jag får gång på gång missfärgningar som ser ut som rost i färgen när den torkat.

Jag har slipat med en liten Dremel, torkat av med T-Röd och sedan när denna avdunstat lackat på först med stiftet och 10 minuter senare med klarlack.

Jag har 2 teorier:
  • Det är rost som löses upp i lacken och gör att det blir denna missfärgning
    Nått med T-Röd som gör detta
Blir inte klok på detta. Att det skulle vara rost som gör denna missfärgning tycker jag är osannolikt med det minutiösa grundjobb jag gjort, men man vet aldrig.
rost i lacken.jpg
Rost i lacken eller vad?
rost i lacken.jpg (1.25 MiB) Visad 813 gånger
Ja från detta perspektivet så ser det faktiskt ut som rost :| Är du säker på att du fått bort all rost innan färgpåläggning?? Å andra sidan så kommer det inte tillbaks så fort om man slarvat med rostborttagningen. ??:-/
Jag är långt ifrån någon expert på området.
Men jag skulle lägga någon 2-komponent försegling typ sikkens mot ren plåt om du kört plåtrent med dremel.
Sedan lacka med bilens färg + klarlack.

Du verkar vara en noggrann person så att det var rost kvar skulle du nog sett detta.
Precis som "helgonet1" skriver så kommer inte rost tillbaka så snabbt.
trasker skrev: Men jag får gång på gång missfärgningar som ser ut som rost i färgen när den torkat.
Förutsatt att du inte missat att skaka lackstiftet innan så skulle jag köpa ett nytt lackstift.
kan det vara möjligt att klarlacken inte är kompatibel med den vita?
vad har du för rostskydds grund i botten?
även om man rå fuskar gör rent med nåra knivskrap och dit med det vita brukar det ta en till två veckor innan det syns vintertid iaf.

hasse.
Jag är ingen expert men T-röd har reagerat med färgen i grundlacken för min del tidigare. Röd metallic blev då rosaaktig. Provlacka godtycklig plåtbit för spåra orsak. Om plåtrent så skulle jag satsat på dammrent och sen kompatibel primer.

T-röd är kasst om man inte vill att det ska lämna rester pga tillsatserna.
Jag har fått missfärgningar efter tvätt med t-röd (svart lack blev brun), fick tipset av en lackerare att använda koncentrerad spolarvätska istället. Har inte haft några problem efter det.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]