Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slå till, det är en helt sagolik drivlina. Polestar gör motorn mycket mer på och roligare att köra, utan polestar är den mer en glidare, med polestar upplevs bilen avsevärt snabbare och framförallt roligare att köra.

Är det sthlms innestad du skall glida runt i får du nog räkna med 1.6L/mil med den här bilen. Den är tung, slirande automat och fyra drivaxlar som skall snurras runt. Men precis som du är inne på är ju bränslet en liten del om du kör så pass lite.

/Martin

PS. Jag hade aldrig betalat en krona för p-sensorer fram och hade mest troligt inte kryssat i det om det ens var gratis, sjukt störande tillbehör.
MartinS skrev:PS. Jag hade aldrig betalat en krona för p-sensorer fram och hade mest troligt inte kryssat i det om det ens var gratis, sjukt störande tillbehör.
Och jag tycker tvärtom, tur att alla inte är lika:-)

/Fredrik
MartinS skrev:Polestar gör motorn mycket mer på och roligare att köra, utan polestar är den mer en glidare, med polestar upplevs bilen avsevärt snabbare och framförallt roligare att köra.
Av din signatur verkar det som att du idag kör en T6 med Polestar (dock XC60). Hur upplever du den vid t ex start från stillastående, känns då motorn mer på och lättare att gasa, eller känns det först vid högre hastigheter?
Hur upplever du den om du ligger i ca 120 och vill gasa upp till 140-150 för omkörning, svarar den bättre med högre acceleration som följd jämfört med ickeoptimerad motor? Vad jag undrar är om kraften bara kommer vid höga varv eller om den är starkare "hela tiden".

På kurvan som finns på Polestars hemsida ser det ut som att det bara är toppeffekten vid höga varv som ändrats.
Bild

Stort tack på förhand,
Fredrik
Jag kör 315hk varianten, men skillnaden med/utan polestar är snarlik med 329hk motorn, jag har provat alla 4 varianterna. Som du ser på grafen är det från 2000rpm som skillnaden ger sig till känna på den här motorn, alltså ganska långt ner i registret för att vara en bensinare, så att det bara är toppeffekten som ändras är helt fel. Att få bort den trista platta/fyrkantiga virdmomentskurvan som orginalmotorn har gör allt för körglädjen.

Polestaroptimeringen ändrar hela motorns karaktär, den blir mycket roligare, den blir mer PÅ och liksom vill ha mer gas hela tiden känns det som, medans den utan polestar har bra kraft, men den känns ändå ganska platt och inte speciellt rolig, hur nu 305hk inte kan vara roliga.

Jag upplever skillnaden i hela registret, kanske lurars man lite av en annan pedalmappning, men bara den är i så fall värd pengarna:) Det är ganska tunga bilar så 0-100 ger ju inga magiska siffror, men det går ändå fort, du lämnar D5:or långt bakom. Jag har inte mätt skillnaden med/utan polestar men den upplevs avsevärt snabbare med polestar även från stillastående.

Men det är uppe i hastighet som man verkligen märker av att den finns pulver i maskinen. Du kan ligga i 180km/h och stämpla och då ändå känna en rejäl knuff i ryggen. Omkörningar i 90-130 gasar man i princip aldrig fullt på, det går vansinnigt fort om ändå. Det är extremt sällan man har gasen i botten och då kan man ändå köra väldigt "aktivt".

I början om man kommer från en tröttare bil blir det som en aha upplevelse när man t.ex. skall köra om långa rader av bilar på landsvägar, men kan helt enkelt inte ge full muff under hela omkörningen som man kanske är van vid, det går allt för fort då. Det känns lite dumt att "sega sig om" en rad av bilar när man ligger i mötande körfält, men man vänjer sig vid det också :)

Växellådan blir inte riktigt lika sugen på att växla ner efter optimeringen, det tycker jag är en fördel att den drar lite hårdare på höga växlar innan den vill ner ett steg.

Sammanfattning, skall du köpa en bil med den här motorn i den här prisklassen är det dumsnålt att inte lägga till för polestar, bilen blir så mycket roligare.
MartinS skrev:Jag kör 315hk varianten...(en massa bra information)...bilen blir så mycket roligare.
Stort tack MartinS för dina kommentarer. Jag ska se om jag kan pruta* mig till en optimering...

/Fredrik

*) Se till att den ingår i priset.
Its1more skrev:
apersson850 skrev:Så länge det inte går att kombinera automatisk nivåreglering med Four-C kommer jag aldrig att köpa Four-C. Det vill till att hålla höjden när man har släp på och last i, annars tappas ju försprånget som den högre markfrigången ger bort.

Om du inte skrivit fel är det ju ovanligt breda däck du har på din D3. Gummivalsar?
Jag har inga planer på att dra släp eller lasta så tungt. Jag tillhör skaran som tycker att det är en snygg bil, trevligt med lite högre markfrigång och bra med AWD vintertid.
/Fredrik
Man behöver inte lasta tunga för att inse att man behöver automatisk nivåreglering så att bilen bibehåller den högre markfrigången utan att se nedlastad ut.

Jag säger bara aldrig mera utan automatisk nivåreglering.
Du verkar falla för grupptrycket hela tiden..........
Its1more skrev:....Kör knappt 1000 mil per år....

....(kör i princip bara stad)....

....Jag var så inställd på diesel (vet inte varför, propaganda?) ....

....Jag har inga planer på att dra släp eller lasta så tungt.....

....Jag tillhör skaran som tycker att det är en snygg bil, trevligt med lite högre markfrigång och bra med AWD vintertid.....
Nu är det dags igen, du är på väg att lura dig själv igen, en V70 T6 AWD gör ju jobbet så mycket bättre med lägre tyngdpunkt, lägre luftmotstånd, bättre körkänsla, du får hela bilen lackad istället för en halvfärdig bil där halva bilen är knottrig ABS plast, osv osv... nyss föll du för dieseltrycket... nu är du på väg att falla för Zlatan/SUV/Solsidan-trycket..... ska du bli en aktiv framgångsrik människa som ska köra upp på toppen av Kebenikaise . :D :D :D
VolvoB20 skrev:Du verkar falla för grupptrycket hela tiden..........
Its1more skrev:....Kör knappt 1000 mil per år....

....(kör i princip bara stad)....

....Jag var så inställd på diesel (vet inte varför, propaganda?) ....

....Jag har inga planer på att dra släp eller lasta så tungt.....

....Jag tillhör skaran som tycker att det är en snygg bil, trevligt med lite högre markfrigång och bra med AWD vintertid.....
Nu är det dags igen, du är på väg att lura dig själv igen, en V70 T6 AWD gör ju jobbet så mycket bättre med lägre tyngdpunkt, lägre luftmotstånd, bättre körkänsla, du får hela bilen lackad istället för en halvfärdig bil där halva bilen är knottrig ABS plast, osv osv... nyss föll du för dieseltrycket... nu är du på väg att falla för Zlatan/SUV/Solsidan-trycket..... ska du bli en aktiv framgångsrik människa som ska köra upp på toppen av Kebenikaise . :D :D :D
Grupptryck o grupptryck...jag vet inte ja...

Hade det varit en V70 med samma utrustning, färg och klädsel så hade jag varit lika intresserad. Nu finns det inte många V70 T6 MY12-> till salu med den utrustning, färg och klädsel som jag vill ha.

Jag har alltså inga behov av just XC70 som modell betraktat. Nu föll det sig så att det är en XC-modell och då får det vara så.

Just nu finns det 1(!) V70 T6 till salu i Sverige och den intresserar mig inte. Det finns 3 XC70 T6 till salu (varav 1 är den jag kikar på). Det lämnar liksom inte så mycket att välja på...

/Fredrik
4-C är ju helrätt på en XC70 för övrigt, det är få bilar där det chassiet verkligen känns "nödvändigt", men XC70 är definitivt en av dom. Jag tror den du kikat på blir kanon.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 19
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]