Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benny78
Hej,
funderar på att köpa min första Volvo V70, och skulle vilja ha lite råd om vilken årgång som är att föredra. Pengar att lägga, max 130.000.
Är det ok att väla 2001 eller hellre 2003 och nyare?
av ljungström
I familjen har vi eller har haft följande V70N; årsmodell 2002 (en byggd 200110, en 200202, en 200205) och en 2004 byggd 200310 samt två 2005:or, byggda 200408 respektive 200503.

De två tidiga 2002:orna hade rätt tveksam kvalité, pedallägesgivare, centrallåsmotorer, strömställare, ABS-enhet, bromsljusreläer osv fick bytas. De övriga har rullat mer eller mindre problemfritt, dock fick den ena -05an en ny packning mellan motor och låda vid 1800 mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kan det ha varit en del modifieringar på det tidigare. men alla har samma konstruktion så det är ingen fara at köpa en äldre bil. den har ju med all sanorlikhet får de dåliga delarna bytta vid det här laget & om inte så är fallet så är ju inte den dåliga delen en dålig del i just det exemplaret
av Svarten
CarMan skrev:vist kan det ha varit en del modifieringar på det tidigare. men alla har samma konstruktion så det är ingen fara at köpa en äldre bil. den har ju med all sanorlikhet får de dåliga delarna bytta vid det här laget & om inte så är fallet så är ju inte den dåliga delen en dålig del i just det exemplaret
Exemplariskt!! :idea:

Jag har en -01 och det har varit en massa tråkiga/dyra fel,sen har jag haft en s60 d5 -02 hade inte ett fel på den.

Jag har hunnit med en 850 t5 italienimport och den hade jag aldrig ett fel på trots att jag förmodligen inte visste hur långt den gått eller ngn annan historik
heller för den delen, men den var billig och gick billigt så bästa årsmodellen är just det en -95.

Nä skämt åsido men det är en komplex fråga att ställa, jag kan ju köpa en -06 men få en massa små och irriterande fel som gör mig missnöjd.

Men överlag så är volvo ett bra köp, du får helt enkelt låta ekonomin bestämma åt dig.

Lycka till iallafall!
av cme
Köp en så sen som möjligt. Alla mina kontakter inom och utom säger detta. Min egen erfarenhet är att mina kräver flera timmars uppmärksamhet i månaden för feldiagnostik. Först ska jag själv upptäcka ett misstänkt fel sedan ska jag övertyga verkstan och sen ska de försöka lösa felet. Jag har bland annat en krånglande låskista som nu bytts flera gånger utan resultat. Nämner jag detta för kollegor så kryper det ena efter det andra felet fram. Många har inte råd att åtgärda sina fel. Man kan ju lätt dra på sig 2,3,4,5 såna som kostar några tusen styck. Tidiga årsmodeller uppfyller inte våra (vi kunders) outtalade baskrav. Att alla "felaktiga" komponenter skulle lämnat banan tycker jag är nonsens. Det kräver ju att man upptäcker felen vilket långt ifrån alla ägare gör eller så bryr de sig inte.

cme
av Daddan
Jag har en så tidig man kan ha i princip (tillverkad 200004).

Det är två irriterande fel som bilfirman håller på att lösa åt mig utan någon kostnad för mig. Sen finns inga direkta fel längre (som jag känner till iaf).

När vi tittade ville jag ha en så ny som möjligt till en början. De enda som gick att få tag i var antingen en fd. tjänstebil med mil skötsel efter det (typ 15.000 mil på tre år och sliten överallt) eller en privatperson som kanppt visste mer än att det stod Volvo på bakluckan.

När man för femtioelfte gången stod där och gick igenom en bil som såldes privat så var det oftast så här:
1. Telefonkontakt: Bilen är fin eller jättefin enligt säljaren.
2. Första titt: Översyn in och utvändigt som oftast resulterar i ett antal repor, stora stenskott eller p-bucklor utvändigt och trasiga sömmar i klädsel, fläckar och jack invändigt.
3. Provkörning: Obalans i däck/hjul/felaktig framvagnsinställning är vanligt hos "Svensson". Kluckande och glappande delar (motorfäste, k-hämmare).
4. Bilen uppfyller inte den beskrivning de gett (milen stämmer inte mot upgett i annons, utrustningen stämmer inte, berras bilkrångel har servat och inte aukt. verkstad osv.)

Det slutade till slut för mig med en äldre bil med färre mil och bättre skick som såldes av bilfirma som ska/har fixat fel och irritationsmoment. Det värsta jag vet är någon som säger "det är en begagnad bil, inte en ny". Jag känner antagligen till detta eftersom jag inte sitter på nybilsförsäljningen och skriver kontrakt men ska man då som köpare acceptera ett annat skick än det man själv letar efter? Vem avgör vad du godtar?
av jbl
Mycket bra skrivet David.

Instämmer till fullo :D
av benny78
Tackar för mkt kloka svar. förstår att frågan är komplex då varje bil är unik i sig, men man vill ju ändå undvika större fällor eftersom man är helt ny i volvo världen.
Jag tror det viktigaste med en beg bil är att försöka få en uppfattning på hur ägaren har tagit hand om bilen.
av jbl
Ja det är absolut bland det viktigaste hur ägaren har tagit hand om bilen.

Att bara ha full service bok säger inte ett dugg om bilen enligt mig. Verkstan ger inte samma omvårdnad som en som gillar att ta hand om bilen själv.

Jag lämnar in min bil för att få stämplarna. Men arbetet jag lägger ned på bilen det verkar inte försäljarna bry sig så mycket om. Men rätt köpare som vet vad dom vill ha köper garanterat min bil.
Användarvisningsbild
av greeeken
jbl skrev:Ja det är absolut bland det viktigaste hur ägaren har tagit hand om bilen.

Att bara ha full service bok säger inte ett dugg om bilen enligt mig. Verkstan ger inte samma omvårdnad som en som gillar att ta hand om bilen själv.

Jag lämnar in min bil för att få stämplarna. Men arbetet jag lägger ned på bilen det verkar inte försäljarna bry sig så mycket om. Men rätt köpare som vet vad dom vill ha köper garanterat min bil.
Det kan jag hålla med om.
Stämplar betyder ju inte att man tar hand om bilen.

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]