Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
På Teslaforum rapporterar förare (många i Norge där det sålts över 1000st) att dom får ca 45 mil ut av batterierna.. Även under vinterhalvåret verkar Tesla hålla bättre än t.ex Nissan leaf.. 40 mil är inte ovanligt trots massa minusgrader.

Superchargerstationer som ny byggs upp i Sverige (upp till Sundsvall) ska ta ca 20 minuter för ca 80%, sen ytterligare 20-25 minuter för de sista 20%. En lunchrast så är det alltså så gott som fullt. (Hemma kan man via 3fas-laddare få fulladdat på 8 timmar om jag kommer ihåg rätt.

Har man för övrigt köpt en tesla med 85KWh-batteriet har man livstids gratis uppladdning på superchargerstationerna. :)

Fast nu glider vi kanske lite långt ifrån XC90..
Användarvisningsbild
av crumpets
20 minuter till 80% kan man glömma om man går från närmare 0%... 40 minuter 0-80 är rimligt. 3-fasladdare har inte särskilt många utan det blir vanligt ladduttag som tar närmare dygnet. Att beställa dubbla laddare är mer eller mindre ett måste.
Hade inte tvekat 1 sekund ens om jag kunde få en tesla som tjänstebil dock. På tre år lär batteriet ha hyfsat intakt range. Hade norrmännen kört övervägande 110-120-vägar hade vi aldrig sett några 40-45 mil räckvidd på dem. Att de klarar vintern bra är jag däremot riktigt impad av! Det är bra design.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kollade upp vad jag läst.. Du har rätt. De gör reklam för att man kan ladda 270km på 20 minuter i supercharger-stationerna.. vilket är lite drygt halva batteriet. (Dom håller på att sätta upp laddstationer genom landet på max 20 mils avstånd från varandra. På 40 min är det 80% och de sista 20% tar ytterligare 35 min.

"hemma" kan man ladda ca 110km räckvidd/timmen om man har tillgång till 400v. (Vilket typ de flesta villor i allafall har.) (Gissar att det också tar nästan dubbla tiden efter 80%) De allra flesta bör ju ändå kunna ladda sin dagliga dos under några natt-timmar.

0-100 på 4,4 sek på värsta modellen är satans snabbt! (5,6s på "vanliga" modell s) :D

Vi borde kanske göra en Tesla-tråd om vi ska fortsätta.. :)
av Amli
dieseltuc skrev:
Amli skrev:En D5 hybrid bör komma. Då lär den ligga på ca 300hk.
Varför skulle de släppa en hybrid med diesel, helt meningslöst när det edan finns en med 320 hk bensinaren.
Varför har har BMW X5 40d när dom har X5 50i?
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag använder mest bilen till att köra 7 km till jobbet och sedan står bilen och vilar där i 8 timmar innan det är dags att köra 7 km hem igen. Så 40 mils räckvidd känns helt OK! :-)-)

Jag tycker inte att det framgått klart, men xc90:n skulle alltså inte kunna köras enbart på eldrift? Utan finessen med hybriddrivlinan var att i kombination med bensinmotor kunde man få höjt till 400 hk med elmotorn?

Jag hade nog hoppats på att den skulle gå att köra enbart på eldrift eftersom det skulle vara perfekt för jobbpendling, även om xc90n kanske är i största laget för det och 400 hk känns lite overkill för att ta sig till jobbet.
Användarvisningsbild
av crumpets
Annars kan de inte certa ner co2-utsläppet så mycket som de gjort. Man får ju dra ner hybridlägets co2-utsläpp med 66% om den har plugin->elbilsläge.
Användarvisningsbild
av joel80
Har det ingen koppling alls till räckvidd på batterierna? 66% avdrag oavsett om räckvidden är 10kr eller 250km?
Verksr ju lite dumt då det inte blir något incitament för att satsa på lite längre räckvidd...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]