Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Its1more skrev:
apersson850 skrev:Jag har påpekat ett antal gånger här att Volvos reklam är missledande, förmodligen så till den grad att det är åtalbart, när de skriver att man "alltid får den senaste mjukvaran", när verkligheten är att man bara får en del av den senaste mjukvaran, en del som inte är för dryg och komplicerad för dem att ladda in.
Detta är ju intressant... Jag har precis pratat med Bilia* och de påstår, vänligt men bestämt, att det finns 1 (och endast 1) version av en given mjukvara och det är den man får vid uppgradering. De säger alltså att det inte finns en "stor" och en "liten" uppgradering. Om man laddar om mjukvaran helt är det likställt med deras "vanliga" uppdatering.

Någon som kan tipsa om hur man kan gräva djupare i detta?

/F

*) Jag vet inte om man kan lita på Bilia i sammanhanget.
Så är det. Ska ÅF uppdatera tex. TCM så finns det bara en mjukvara dom kan ladda och det är den senaste som är släppt. Vill ÅF av någon anledning ladda ner en "icke senaste" versionen av mjukvaran så måste dom ta hjälp av Volvo centralt.

Kan vara ute på tunn is här men jag TROR att det ligger till så här. Volvo centralt styr vad som ingår i Service 2.0, dvs. vilka noder som ska uppdateras i händelse av att det finns nyare mjukvara tillgänglig än vad som är i bilen. Dvs. ÅF kan inte påverka vad som laddas ner i samband med Service 2.0 och det innebär inte automatiskt att alla noder blir uppdaterade. Bara för att det finns en senare mjukvara betyder det inte att den är bättre. Den kan ju vara ändrad av helt andra anledningar som inte påverkar funktion på tidigare bilar.
Jag VET att jag gjorde service enligt konstens alla regler, och fick därtill hörande mjukvara nedladdad. Jag VET att det fanns ytterligare mjukvara som min bil hade behövt, för jag hade två specifika fel som inte försvann vid servicen. Att jag VET att det fanns ytterligare ny mjukvara som hade fixat dessa fel, om den laddats ner, beror på att jag reklamerade servicens resultat, eftersom dessa fel kvarstod. Ytterligare mjukvara laddades då ner, och jag VET att den fanns tillgänglig även några dagar tidigare, när servicen gjordes. Det fanns datum på när dessa ytterligare mjukvaror släpptes, nämligen.
Nedladdningen av dessa ytterligare mjukvaror (gällde automatlådan, Geartronic och radions funktion, Sensus) löste de andra två problemen, så jag VET att de behövdes också. Teknikern sa också att han VISSTE att de inte ingick i servicen, för det tog för lång tid, men däremot var det inga problem för honom att ladda ner dem i bilen inom garantiåtagandet, under förutsättning att kunden specifikt klagade på dessa problem för att nedladdningen ska ske.

Om det är någon som fortfarande inte tror på att Volvo ljuger när de säger att din bil uppdateras till senaste mjukvara vid servicen, medan de tiger om att der är bara en liten lagom utmätt delmängd av senaste mjukvaran som laddas in, så finns det inget ytterligare jag kan säga eller göra för att övertyga vederbörande. Men då är det heller inget som denne någon tror på av rationella skäl, utan det är mer av religiös karaktär.

I praktiken innebär detta att man måste som kund klaga på verkliga och inbillade fel på i stort sett allting under garantitiden, för att vara någorlunda säker på att Volvo tar på sig och rättar till åtminstone huvuddelen av de misstag de gjort under utvecklingen av fordonet ifråga. Låter man dem hållas blir det bara det som är enkelt för dem som faktiskt fixas.
Användarvisningsbild
av Guru
apersson850 skrev:
Spoiler »
Med andra ord så är det precis som jag skrev. Alla mjukvaror ingår inte i Service 2.0. Ur teknisk synpunkt fullt förståligt. Ur marknadsföringssynpunkt givetvis fel. Vem blir först med att ta upp det med VPS (svenska säljbolaget, inte tillverkaren)?
Annars är det precis som vanligt. För att få något åtgärdat måste man klaga. Har man inte symptomet har man heller inget fel. Har man symptomet men inte klagar blir det heller inte åtgärdat. Skillnad är om det handlar om säkerhetskritiska fel/brister. Då blir det återkallelse/åtgärd vid nästa service. Jag ser inget konstigt med det. Apple byter ju inte ut alla iPhone bara för att några fått problem?
Användarvisningsbild
av Its1more
Så här svarar Polestar på frågan om optimering till D3:
För att kunna erbjuda en optimering så finns det flera parametrar som måste tas i beaktande;

1. Tekniska förutsättningar för att kunna höja effekten.
2. Certifierad bränsleförbrukning ska vara oförändrad.
3. Certifierade utsläppsnivåer ska vara oförändrade.
4. Optimering inom ramen för Volvo Original Garanti.

Det finns fler parametrar men dessa är de viktigaste. Volvos D3 2,0 2011 klarar inte alla våra krav och då kommer vi inte att erbjuda någon optimering.
Jag undrar just vilken, eller vilka, parameter/rar som inte klarade sig...

Så det måste bli BSR eller annan välkänd firma.

/F
Väcker liv i denna tråd...

Under lång tid har jag letat o letat efter den "optimala" bilen. Idag har jag provkört (eller rättare sagt lånat hela dagen) en XC70 T6 AWD MY13 som gått 1600 mil.

Twilight Bronze
Blond Dynamic läder (elstol passagerare)
Modern wood panelinlägg
Navigator
Sollucka
Driver Support-paket
Premium Sound
Lastpaket (Herrgårdsvagnspaket)
Hastighetsberoende servo
Parkeringssensor fram (varför i hela friden är det inte standard 2013 på en bil för över 440')
Four-C aktivt chassi
Zephyrus 18"

Har tidigare ägts av Volvo Personvagnar AB i Göteborg (förmodligen en demobil för journalister och reklamsammanhang).

Det var som att köra EN HELT ANNAN BIL jämfört med min V70II D3 MY11!
Okej, visst är det också det på många sätt, men det är en enorm skillnad på D3 och T6.

Jag svängde förbi "min" mek på Bilia Haga Norra för att höra mig för om drivlina etc och det blev bara tummen upp.

Om det nu inte blir den här så kommer jag aldrig köpa en Volvo UTAN Four-C. Att ta en SKARP kurva i ca 100km/h med en XC70 utan att det egentligen märks känns ganska imponerande. Med Four-C och 235/50 18" var den TYSTARE (mindre däckbuller) på samma asfaltsträcka än min D3 som har 225/50 17"

Nåväl. Bilen är reserverad åt mig under morgondagen så får vi se hur det slutar.

Någon som läser denna tråd som har en XC70 T6 MY12-> OCH Polestar som kan dela med sig av före/efter? Fråga gärna om jag är sugen... :D :D :D

/Fredrik
Senast redigerad av 1 Its1more, redigerad totalt 0 gånger.
Så länge det inte går att kombinera automatisk nivåreglering med Four-C kommer jag aldrig att köpa Four-C. Det vill till att hålla höjden när man har släp på och last i, annars tappas ju försprånget som den högre markfrigången ger bort.

Om du inte skrivit fel är det ju ovanligt breda däck du har på din D3. Gummivalsar?
apersson850 skrev:Så länge det inte går att kombinera automatisk nivåreglering med Four-C kommer jag aldrig att köpa Four-C. Det vill till att hålla höjden när man har släp på och last i, annars tappas ju försprånget som den högre markfrigången ger bort.

Om du inte skrivit fel är det ju ovanligt breda däck du har på din D3. Gummivalsar?
Jag har inga planer på att dra släp eller lasta så tungt. Jag tillhör skaran som tycker att det är en snygg bil, trevligt med lite högre markfrigång och bra med AWD vintertid.

Ja, jag skrev fel-; 225 ska det vara.

Jag kör ju inte mer än ca 1000 mil om året så merkostnaden på bensin är ca 500-600 kr per månad och då åker man ståndsmässigt.

/Fredrik
T6 är en fantastisk drivlina. Man kan diskutera hur den står sig mot BMW 35i, som jag håller för att vara lite bättre. Men det är små skillnader. Jämfört med en D3 MY11, eller en T4 MY12, eller en ny Audi 3,0 TDI 204 hk, är T6 helt enkelt fantastisk. Motorn gör verkligen bilen!!
Driftskostnaden på x35i är dock en annan nivå, framförallt försäkringen sticker iväg.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 19
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]