Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Under de senaste två decennierna har programvara för design i 3D blivit väldigt sofistikerade. Idag finns det Autodesk Inventor, ProEngineer, Siemens Solid Edge, SolidWorks och Catia.

Jag håller just nu på och mig SolidWorks, tänkte också längre fram försöka ge mig på dyrgripen Catia som utvecklas av samma företag. På senare år har det växt till sig ett community av folk som designar saker och lägger upp det för fri nedladdning på nätet. Några exempel är följande:

http://grabcad.com/library/v8-gm-350-turbo
http://grabcad.com/library/torsen-diffe ... -mechanism
http://grabcad.com/library/lamborghini-gallardo-lp560-4
http://grabcad.com/library/jet-engine--2

Själv är jag intresserad av att försöka mig på att designa en B5252 motor i inlärningssyfte och försöka simulera dess mekaniska funktion. Så jag undrar är det någon som vet var man kan få tag på blueprints till motorblock, topplock m.m. där man tydligt kan se hur kanaler för kylvätska och olja går i motorn så att en sådan design kan bli möjlig?
Användarvisningsbild
av crumpets
Amerikanerna är generellt sett bättre på att stödja eftermarknad och entusiaster så den trista sanningen är nog att du aldrig kommer hitta ritningar på andra motorer än gamla jänkarV8:or.
Användarvisningsbild
av milktrucker
om du är hemma på CAD så kan du utveckla en ny motor, en motor som inte redan finns. En motor som har bättre egenskaper och sälja rättigheterna till någon motortillverkare....
T ex en intercooler med aktiv kylning från AC och med en gigantiskt turbo, så vi kan få ett vrid på kanske 300 Nm.
Tänker mig en lite mindre motor på 1,2-1,5 liter på 4 cylindrar, en motor som kan gå på t ex både bensin, E85 och diesel, eller E95(etanoldiesel), en motor med skyhög kompression som självmant antänder bränslet och går med lägre varvtal. Med fullt vridmoment vid t ex 1200 rpm och maxvarv 3500 rpm.
Då har du en motor som är flexibel och mycket mycket snål, kanske kring 2 dl/mil i en liten bil.
av Lövet
Jo men det verkar ju helt rimligt att 1 kille hemma på fritiden skulle slå samtliga biltillverkares utvecklingsavdelningar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
du missar poängen, tekniken och kunskapen finns, men inte köparna i nuläget.
Folk vill köpa snabba och sportiga bilar med hög effekt för snabba accelerationer och att kunna köra upp till 200 km/h. Samtidigt klagas det på att bilarna är törstiga, t ex XC90 V8 AWD, den motsvarar acceleration och körbarhet, men då klagar folk på förbrukningen. Man kan helt enkelt inte få en sportig bil som drar så lite bärnsle, om man nu inte tittar åt hybrider med dyra batterier.
En flexibel motor på t ex 60-70 hk når inte några höga farter eller snabba omkörningar, den är en del av framtiden när beskattningen på fossila bränslen stiger samtidigt som efterfrågan på olja ökar i asien och tillgången minskar.

för smaka själv på orden: BMW M5 vs. Toyota auris 1.4, jag vet vilken alla skulle välja rent spontant, men när bränslen når 20 kr/L tänker folk om en gång till, speciellt de som tvingas pendla till sina arbeten....
Användarvisningsbild
av P210
Åter till huvudfrågan;
Själv är jag intresserad av att försöka mig på att designa en B5252 motor i inlärningssyfte och försöka simulera dess mekaniska funktion.
Jag har jobbat med Solidworks/Catia i ett antal år och ett tips är att ge dig på lite simplare modeller och lär dig hur man bygger modeller/assemblys och kopplar ihop "mates" för att få rörlihet etc i modellerna.
Pröva bygg något i den här stilen först:
Bild
Det tar tid innan man sätter sig och ritar upp något likt detta:
Bild
Framför allt är det svårt att rita "av" en 2D ritning, sällan alla dimensioner finns angivna som behövs för att bygga upp 3D modellen finns med.

När det gäller Catia så är det ett franskt program med allt det innebär! bökigt, tungt, svårjobbat, inget man ger sig på som nybörjare, gör bättre Class-A ytor om du designar bilkarosser, annars är SolidWorks att föredra i alla lägen...
Numera äger franska Dassault bägge programmen men SolidWorks är relativt oförstört än så länge...
Användarvisningsbild
av g00ey
Att komma med en egen motordesign är inte samma sak som att skriva en hitlåt och sedan teckna ett kontrakt med ett skiv- eller mediabolag. En motordesign måste gå igenom ett antal tester. En CFD simulering av ett luftintag kan ta veckor om inte månader att genomföra om man vill att datorsimuleringen skall vara någorlunda exakt. Allting går inte att simulera i en dator utan måste genomföras på en testrigg i verkligheten. Kan man förebygga fel så som vevaxelras eller andra svagheter och barnsjukdomar helt och hållet genom simuleringar eller tester på riggar? Jag är tveksam. En mycket erfaren motorbyggare kanske till viss del kan förebygga misstagen. Jag misstänker att fordonstillverkare tenderar att hålla sig till sådant som är väl beprövat och finjusterat över en längre tid, i varje fall seriösa tillverkare som dessvärre blir allt färre och längre avstånd emellan.

Annars så har det under de senaste 10-20 åren kommit en del intressanta alternativa motorformer:

Jag har också sett att en del biltillverkare har börjat med "cylinder on demand" men jag fattar inte riktigt hur det fungerar. Det låter ju faktiskt lite idiotiskt att deaktivera ventilerna och låta resten av cylindrarna arbeta mot de avstängda cylindrarnas kompression. När kammen deaktiverar lyftarna så är det ju i stängt läge ventilerna hamnar i.

Jag får allt ta och kolla in det här med Typ-A ytor. Jag har grejat en del med Blender/Maya och där har man helt klart mer frihet i sin design. Men å andra sidan så har man dålig precision, i dessa program är det ögonmått som gäller och hjälpverktyg för att upprätta symmetri eller relationer är ganska begränsade. Om det hade gått att importera mesh:er från Blender/Maya/3DS osv i exempelvis SolidWorks för uppmätning och anpassning till produktion så hade det varit guld. Att formge ett motorblock är nog inte helt omöjligt. Lofted Boss/Base/Cut/Surface verktygen i Solidworks kan man göra ganska mycket med.

När det gäller B5252 motorn så verkar det som att motorblocket och även toppen är full av kaviteter som är fylld med kylarvätska. Vattenpumpen ovanför vevaxeln pressar in kylvatten i motorn så att det svämmar över upptill som på ett badkar och rinner förbi expansionskärlet ner till kylaren där vattenpumpen plockar upp kylvätskan nerifrån.

Men hur oljan går i motorn är inte så lätt att se. Jag förmodar att det sitter en oljepump vid vevaxeln nånstans därnere och suger upp oljan ur sumpen, pumpar oljan genom oljefiltret och sedan genom små kanaler i vevaxeln och uppe i toppen som smörjer upp kamaxlarna. Någonstans förmodar jag att oljan rinner tillbaka ner i oljesumpen. Men lite mer specifikt hur oljan cirkulerar genom motorn och hur de får till smörjningen uppe i toppen har jag svårt att förstå. Hur hydrauliken i ventillyftarna fungerar behärskar jag inte heller och jag kan inte se hur de fylls med olja eller på vilket sätt det variabla oljetrycket uppnår önskat resultat hos lyftarna.

Det är inte så enkelt att se genom vilka hål som oljan flödar genom exempelvis genom packningen mellan motorblocket och toppen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Att börja med att rita en motor hade inte jag valt.
Vill man lära sig kan man helt enkelt ta ett skjutmått och börja rita av enkla vardagsföremål.
Typ en penna, kaffemugg osv. Sen gå över till assemblys.

Har jobbat dagligen med SolidWorks i ca fyra år och man lär sig ständigt nya saker.

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]