Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte25
Hej,

Har länge velat byta bil och ser att det finns en del V60 D5.or -14 med nya faceliften ute på marknaden.
Dessa är utrustade med Momentum Business Edition, helt klart en nivå som räcker för mig då jag har det i min nuvarande.
Uppgivet pris: 260.000;-
Miltal:Finns bilar mellan 3-4500 mil.

Ska provköra bilen i helgen men vad kan jag förvänta mig av den här bilen?
Egna erfarenheter?
Prismässigt?, ligger den rätt? Kan jag få ner den lite? (v-hjul ingår ej).
Uppgiven förbrukning 0,65 bör väl tas med en stor nypa salt...
215 hk är 100 mer mot vad som sitter i min nuvarande S60 MY12, anledningen till byte är just att det är sveriges tröttaste motor och att vi behöver ett bagageutrymme värt att ändå kallas för just det.

Tacksam för alla tips.

Mvh/
Matte
Användarvisningsbild
av Perra83
Du har vinterdäck på bilen idag? Dom passar på en -14 så länge dom inte är mindre än 16". Annars finns det mängder på Blocket. Ja köpte min V60 i januari i år och fick till slut med vinterdäck, förmodligen dom som byttes in med bilen. Nokian Hakka R. Vid första besöket hos Volvohandlaren ingick inga däck så jag satt och letade en helg. Då fanns det massor med fina däck med fälgar till bra pris.

Du kommer bli svårt nöjd med en D5. Bra bottenvrid och ork på toppen något som saknas i din nuvarande DrivE/D2.

Se till att lacken är i fint skick och att inredningen är hel. En lätt repad lack kan man visserligen polera fin men ändå.

Ska du köpa en manuell el automat?

Ja gav 290kkr för min 4000mil 2013 R-Design med rätt myckt utrustning. Väldigt fina däck och felfria fälgar både sommar och vinterdäck. 2års garanti.

Förbrukningen ligger ganska rätt. Kör du mycket landsväg kommer du ner lite till. Kör du överlag lugnt så är 0.6 inga problem vid blandad körning. Landsväg kan du nog kommer ner runt 0.5.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Har oxå suttit o kikat på dessa efter ditt "tips" verkar vara Bra Bils: (svart) metallic, automat, 17" och VOC med eller utan ful krok. Uttagna 2013 (förmodligen ca 1 år gamla, har inte orkat kolla)
Snabba klick på "bygg din bil" resulterar i 358 kkr. Så visst är det ett OK pris.
av matte25
W.A.P.E. skrev:Har oxå suttit o kikat på dessa efter ditt "tips" verkar vara Bra Bils: (svart) metallic, automat, 17" och VOC med eller utan ful krok. Uttagna 2013 (förmodligen ca 1 år gamla, har inte orkat kolla)
Snabba klick på "bygg din bil" resulterar i 358 kkr. Så visst är det ett OK pris.
Stämmer, Bra Bil som kör ett x antal av dessa nu. Dom flesta verkar vara uttagna och i trafik sen 2013-06.
Perra83 skrev: Ska du köpa en manuell el automat?

Ja gav 290kkr för min 4000mil 2013 R-Design med rätt myckt utrustning. Väldigt fina däck och felfria fälgar både sommar och vinterdäck. 2års garanti.

Förbrukningen ligger ganska rätt. Kör du mycket landsväg kommer du ner lite till. Kör du överlag lugnt så är 0.6 inga problem vid blandad körning. Landsväg kan du nog kommer ner runt 0.5.
Det är automatlåda i dessa bilar, är det samma låda som sitter i v40? Har kört en D4, en trevlig låda tycker jag.
Jag kommer väl främst rulla motorväg, till och från jobbet 10 mil dagligen med den sedvanliga långtidsparkeringen på Essingeleden på vägen hem.
Detta bör väl vara dom första MY14 som rullade ut? Tycker det är klent med info/tester med D5an...
av matte25
Vad innebär BE II? Vad är det för kul som ingår utöver BE?
Kan inte låta bli att även snegla på D4 AWD, grymt trevligt med AWD. (Dock klarar jag mig utan om vi ska vara ärliga).
Men vad säger ni bilarna emot varandra, D5 vs D4?
För och nackdelar?

/Matte
av Ajajaja
Hej,

Jag har för dryga veckan sedan gjort denna resa.

Jag hade tidigare en V50 D2 som var en helt fantastiskt lagom bil som passade våra behov ypperligt. Visst var motorn lite seg men då vi kör många långa resor tyckte vi att vi gynnades av den låga förbrukningen.
Tyvärr innebar just denna bil i princip problem från dag ett och bärgningar blev tyvärr ett vanligt förekommande inslag i vår vardag. När vi haft den i drygt två år rann bägaren över och vi kom (efter många om och men) överens med handlaren att dom köper tillbaka den eftersom den inneburit så mycket problem.

Intentionen var från början att köpa mig en V60 D3 (134 HK) och begav mig från Norrland mot huvudstaden för att kolla på ett antal jag kollat in på nätet.
Väl på plats stod en V60 D5 MY2014 automat Momentum Business med ca 2500 mil på mätaren och glänsde och jag fick för mig att prova den, trots att prislappen låg på ca 20-30k mer än en D3.
Skillnaden var enorm jämfört med D3 (och framförallt D2), ett riktigt fint bottenvrid och ett rent nöje att köra.
Funderade även jag över förbrukningen men efter lite googlande efter verkliga siffror kom jag, något förvånat fram till att den inte var fasligt mycket törstigare än en D2 så länge man inte är alltför tung på högerfoten.

Inte heller med denna ingick vinterhjul och priset låg på 260, även detta något jag var tvungen att beakta i kalkylen.

Efter diskuterande om pris hit och dit med säljaren kom vi fram till ett pris som slutade på 250k inklusive vinterdäck på alufälg. Har både före- och efter affären haft ganska bra koll på begagnat-priserna för V60 och detta är ett pris som jag absolut är nöjd med.

Såhär en dryg vecka efter köpet så är jag fortfarande nykär och ångrar inte en sekund att jag köpte den :D
av Ajajaja
matte25 skrev:Vad innebär BE II? Vad är det för kul som ingår utöver BE?
Om jag inte är helt ute och cyklar så innebär BE II att den tillverkats efter v46 och har den nya Sensus-versionen. I övrigt tror jag faktiskt inte att det är någon skillnad men det finns helt säkert någon här som kan bekräfta eller förneka detta :D
av matte25
Ajajaja skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar så innebär BE II att den tillverkats efter v46 och har den nya Sensus-versionen. I övrigt tror jag faktiskt inte att det är någon skillnad men det finns helt säkert någon här som kan bekräfta eller förneka detta :D
Kul och höra att det verkar vara ett klokt köp, vad ligger din förbrukning på cirkus?
Om det bara är Sensus (som jag uppfattat det är bluetoth) så känns det helt klart aktuellt, då jag inte använder bt annars :D

Jag drar ett par frågar i inboxen om det är lugnt :)
av Ajajaja
matte25 skrev:
Ajajaja skrev:
Kul och höra att det verkar vara ett klokt köp, vad ligger din förbrukning på cirkus?
Om det bara är Sensus (som jag uppfattat det är bluetoth) så känns det helt klart aktuellt, då jag inte använder bt annars :D

Jag drar ett par frågar i inboxen om det är lugnt :)
Jag har faktiskt inte hunnit tanka den ännu men enligt färddatorn så låg resan hem (ca 35 mil motorväg) från Stockholm på när jag köpt den på 0,6-0,7 och då körde jag inom hastighetsbegränsningarna. Stadskörning hamnar man nog på strax över litern.
Har som sagt inte hunnit göra en verklig mätning på vad förbrukningen ligger på men man får ju gissa att den ligger 1-2dl över färddatorn.

Skicka frågor du så ska jag försöka besvara dom efter bästa förmåga :)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ang. tester kan man väl i stort jämföra tekniskt med MY-12 och uppåt då det i stort sett bara är kosmetika som skiljer. med AWD blir det ännu svårare att köra "snålt". Jämföra mot gamla D4 så tycker jag att D4 var lätt på foten iväg i stadskörning medans D5 var lite trögare men hade mer pulver för ex motorväg och gick att varva lite mer utan att tappa kraft i registret (större volym)

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]