Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
Vart går andra änden av slangen, någon som vet?

/Martin
Det är väl två smala slangar som går från panelen och dom går om jag minns rätt ner till den ena inblåsslangen och på detta vis suger luft genom ACC-panelen så att den kan känna av vilken temp. som det är i kupén, det är ganska vanligt att det samlas damm i dom så att tempvärdet inte blir rätt.
Plockade isär hela frontpanelerna rengjorde sensorn och rengjorde röret. Verkar som att fläkten fortfarande har troll, men värmen har löst sig... i think... har vairt så varm de senaste dagarna. Svårt att känna någon skillnad när solen lyser på och att man själv svettas som en gnu... Inte mycket man kan göra. ECC måste fixas, någon som har en fungerande ECC-panel liggande?
vetten skrev:Vet inte om detta kan vara till hjälp men jag hade ett liknande fel för några år sen och bytte denna del sen funkade det klockrent igen, tydligen ett standardfel på dessa bilar.
Jag bytte ut hela enheten, köpte på Volvo kostade lite drygt 500:- då.

http://www.byggoteknik.se/trasig-flakt-volvo-v40
Håller med denna talare. Bytte på min V40 från 2001 och sen funkade det perfekt. Faktiskt mest bara roligt att byta ut denna del, enkel operation! :)

När servade du din AC senast förresten? Kan inverka också tror jag.. Servade min i veckan för 980 kr..och nu är ac som ny igen. total service för 980 kr som sagt. Fläkten och värmen/kylan betedde sig konstigt innan servicen skall tilläggas så
din AC kan nog må bra av service om detta inte är gjort de senaste tre åren.

edit: woopss..såg inte att det löst sig för dig :)
Senast redigerad av 1 ed, redigerad totalt 0 gånger.
MartinS skrev:AC service är ett väldigt luddigt och vagt begrepp...

Måhända men min mek kändes iaf seriös. Bytte kompressorolja, R182-köldmedium eller vad det heter och det andra som ska fyllas på som var helt slut enligt honom.. AC fungerar mkt bättre nu hursomhelst så jag får lita på att han
gjorde ett fackmannamässigt väl utfört arbete :)
Tömning och fyllning med andra ord. Jag är bara lite negativ till ordet service i detta sammanhanget.
Har totalt glömt bort att uppdatera denna tråd.

Vad jag har gjort under Augusti 2014.
Har rengjort sensorn och slangen. Tror att tempen är jämn, känns så iaf. Dock lever det fortfarande troll i fläkthastigheten. Kan det vara ECC panelen?

Samma skit, tempen är fortfarande bäng... var bara en placebo effekt.

Köpte en beg ECC panel från en medlem här. Han garanterade att den fungerade.

Installerade den en vecka senare och vips, allt fungerar. Fläkthastigheten och värmen går normalt.

Nu är det November. Och ECC fungerar. Man kan lugnt konstatera att i mitt fall:

1) Fläkt som går upp och ner i hastighet av sig själv eller när man rör vredet.
2) Värmen är antingen på max eller min.

Var pga. ECC-panelen. Motstånden var det inget fel på trots att jag bytte den.

Nu kan man stänga denna tråd.

//V

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]