NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qwerty
Kolven på oken bak ska ju skruvas och tryckas in samtidigt. Tyvärr har jag inte möjlighet att kolla upp vilken diamter det är på verktyget för detta jobb innan jag river bilen.

Så om någon vet hur det är med mått får de gärna lägga ut dom här så jag hinner tillverka en skiva för att kunna vrida och trycka kolven.
Inte för att jag kan hjälpa dig. Men det skulle kunna vara olika diameter på kolven på olika motoralternativ. Vet att andra detaljer skiljer beroende på motor i alla fall.
Biltema har en bra sats som funkar till de flesta modeller annars.
Började skruva på bilen idag, kolven mätte 35mm i diameter. Stiften sitter med c-c 18,79mm, diameter max på stiften 5,5mm.

Slängde ihop en passande skiva i svarven och monterade 2st m5 som stift, passade in den på biltemas verktyg med 1/2" fattning medelst fil. Tog 20-30 min att göra det och det funkar fin fint.

Nu återstår bara att få loss skivvan, sitter som svetsad pga rosten. Slägga och gasvärme har hjälpt nada än så länge.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw