Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Oj det var ett utlägg sånt gillar jag men väldigt onödigt.

Tanken med vänster broms var att man skulle lägga på lite tryck på bromsen för att förbereda systemen så det griper in snabbare inte för att manuellt flytta kraften mellan hjulen (trodde du förstod det). Det kan ju vara så att de moderna systemen fungerar annorlunda än de äldre "Traction Control" systemen. Jag ska själv testa när snön kommer.

Vad beträffar andra terrängfordon så har jag jobbat där vi behövt ombyggda militärfordon även kört skotare och liknande så det behöver du inte förklara (om det var till mej). Jag är mest intresserad av andras erfarenheter av Volvon min Volvo komer gå som sämst på oplogade skogsvägar så det blir ett lätt liv för den

Utan att veta vad du har för däck på din bil så tror jag inte det är "vinterdäck" m+s står för mud + sand Inte mud + snow iaf på mina.

Jag hoppas inte jag gjort några påhopp för jag gillar att läsa dina inlägg....
Användarvisningsbild
av apersson850
Hur det är nu vet jag faktiskt inte, men den första bilen jag hade med TRACS var en 854 Turbo från 1994. Där fungerade det så att så snart man trampade på bromspedalen kopplades TRACS ur helt och hållet. Systemet övergick till ABS istället. Med tanke på att funktionsprincipen är densamma idag skulle jag tro att resultatet blir detsamma också.

Så jag trodde förvisso att du menade att man skulle bromsa sig till momentöverföring tvärs hjulaxlarna. Vilken erfarenhet du har av terrängkörning med andra fordon kunde ju inte jag veta. Dessutom är det fler som läser, så onödigt tror jag inte inlägget var. Men det finns en allmän trend mot snuttifiering på alla forum, något som leder till många missförstånd, för saker och ting förklaras inte tydligt nog. Därför skriver jag hellre tills jag kommit fram till det jag vill säga än slutar efter ett visst antal bokstäver.

Nä, jag skrev att däcken är sådana som amerikaner tror är vinterdäck. Det är därför de ofta står längs vägarna på vintern också, även om de har fyrhjulsdrivet.
av HakanF
apersson850 skrev:Hur det är nu vet jag faktiskt inte, men den första bilen jag hade med TRACS var en 854 Turbo från 1994. Där fungerade det så att så snart man trampade på bromspedalen kopplades TRACS ur helt och hållet. Systemet övergick till ABS istället. Med tanke på att funktionsprincipen är densamma idag skulle jag tro att resultatet blir detsamma också.
Jag läste lite om Freelandern efter jag postade förra inlägget där verkar det vara så att bilen går över till abs som du säjer.
Undra hur det egentligen fungerade på den H1:an jag provade. Men det är en annan fråga och ett annat forum.
av HakanF
mattish skrev:Det går inte att vänsterbromsa i moderna bilar eftersom den då stryper motorn..
Jag var precis ute och provade detta på min xc70 -my13 automat på grusplan. Och jag kan vänsterbromsa och det kraftigt om jag vill utan att motorn stryps.

Sedan testade jag att svänga fullt vänster på 1an både med och utan Hill desent. Enligt spåren så kanade framhjulen mera i gruset med än utan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaha, ja det är nog ett så vetenskapligt test som man gärna kan utföra med de medel som står till buds för den normale bilägaren. Då tyder det ju på att om man har problem, eller kanske ännu hellre i förebyggande syfte, är det inte fel att slå på HDC redan innan det börjar slira på allvar.

"Moderna bilar" är nog en alltför generell term för att kunna appliceras på vilken bil som helst av nyare datum. Men jag tror fortfarande att bilarna går över från TRACS till ABS så snart man rör bromsen. Har lite svårt att förstå hur det annars skulle fungera.
av HakanF
mattish skrev:Motorn stryps iaf på min bil och mina tidigare bilar också (VW och Skoda)..
Det är intressant att din stryper men inte min, det borde ju betyda att de tänkt att man ska kunna det. Men varför?
av mattish
HakanF skrev:
mattish skrev:Motorn stryps iaf på min bil och mina tidigare bilar också (VW och Skoda)..
Det är intressant att din stryper men inte min, det borde ju betyda att de tänkt att man ska kunna det. Men varför?

Jag måste revidera mitt svar, min stryper inte heller! Har nog blandat ihop det med varvskyddet i neutralläge...
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, ryssarna är skvatt galna. Inte ger de sig bara för att de konstaterar att det inte går heller.

Jag är lite för feg för sånt, eller kanske det heter förnuftig. Det är jädrigt lätt att kröka nåt när det går i sidled sådär.

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]