Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Har gjort oljebytet på min automatlåda idag. Min XC70 2012 har nu rullat 12700 mil ungefär.
Resultatet blev annorlunda än vad jag trodde. Jag inbillade mig nämligen att det kanske skulle märkas lite, möjligen, men i verkligheten är det en markant skillnad. Lådan växlar betydligt komfortablare nu än den gjorde innan. Om det nu är bara oljans förtjänst, eller om adaptioner också nollställts, det vet jag inte än. Får prata med mekanikern i morgon, när jag ska hämta nyckeln.
av mortimer
Adaption görs mig veterligen med datorn/VIDA, inget som sker av sig själv som jag förstått det.
Så har den inte nollställts av verkstaden så är det något som bör göras.
Användarvisningsbild
av MartinS
Visst är det spännande att man tror att lådan beter sig perfekt, också blir den bättre efter bytet, precis det upplevde jag när jag fick den bytt vid 11kmil på min XC60 i våras. Framförallt på de lägre växlarna växlar den mjukare nu än innan bytet.

Jag TROR inte adaptionen nollades på min låda vid oljebytet, jag tolkade verkstaden som att de inte nollar den om det inte är något direkt fel utan oljebytet sker i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
av apersson850
Pratade nu med mekanikern i samband med nyckelhämtandet. En adaptionskörning görs inte vid oljebytet. Däremot görs en nollställning av en "oljelivslängdsräknare". Vad sen programvaran för övrigt hittar på när denna nollställs vet nog bara någon i Göteborg, eller kanske rent av bara hos Aisin Warner.

Oljan som hälldes i var förstås som hallonsaft, men oljan som kom ut var tydligen mer i stil med svart vinbärssaft. Så oljebytet var uppenbarligen en helt korrekt åtgärd på min bil.

2650 kronor kostade det förresten. Låter lägre än vad jag minns andra har skrivit i tråden. Har jag hittat den billigaste Volvoverkstaden på automatlådeoljebyte?
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Bytte i våran 2009:a för ett tag sedan och kan säga att upplever samma sak som ni sista skriver att den växlar mjukare och mer komfortabelt, jag är nöjd.

Mvh
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]