Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjemare.

köpte en ny drivknut höger fram 2013-04 och upptäckte igår (har säkert var mycket längre tillbaka) att damasken är helt uppskuren så drivknuten kommer nog skära ihop när som helst. har nog kanske bara haft otur? har varit nöjd med biltemas bildelar innan. på biltema kostar en till min bil 700 kr medans skruvat.se tar 1200 kr + frakt. är det någon skillnad i kvalité tror ni? kan ju köpa från ebay. har hittat en för 120 kr + frakt, sen finns det ju dom för 500 kr + frakt (om det ens är bättre kvalité jämfört mot biltemas?)
Jag bytte till en drivknut från Biltema i november 13, upptäckte i juli i år att damasken hade spruckit helt på mitten, samt att den var helt "frasig" där spännbanden håller damasken. Min bil hade rullat 500-600 mil.

Men det var inga problem att reklamera den hos Biltema.
Vanligaste felet på knutar är inte fabrikationsfel. Det är MONTERINGSfel.
9 av 10 har aldrig hört talas om att man ska arbeta in fettet i knuten. Då går dom bara ett par hundra mil. Ibland 500 mil och sen ger dom upp av såren dom fick i början. Inte ens färdigfettade knutar är *färdiga* fettet ska jobbas in i dom med.

Dåligt gummi i damaskerna verkar gå i vågor. Då menar jag hos alla. Samtidigt blir bussningar osv också tillverkade med skitgummi i.
*pettson* skrev:Vanligaste felet på knutar är inte fabrikationsfel. Det är MONTERINGSfel.
9 av 10 har aldrig hört talas om att man ska arbeta in fettet i knuten. Då går dom bara ett par hundra mil. Ibland 500 mil och sen ger dom upp av såren dom fick i början. Inte ens färdigfettade knutar är *färdiga* fettet ska jobbas in i dom med..
Du får gärna förklara hur man arbetar in fettet i knuten
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS