Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v702011
Hej har en V70-11 2,5 FT efter förra servicen ca 500mil Informerade den plötsligt för låg oljenivå kollade stickan och den var på min.Tänkte att dom missat på servicen och fyllde på 1 lit ca nu efter 5-600 mil likadant igen..Har väl kört lite hårt sista tiden 120-140 typ, men oljan som är kvar på stickan ser jättefin ut. Inget dropp under när den står still. Det ända jag ser är att det fuktar lite till hö nere i framkant på motorn som om skyddet under motorn suger upp läckaget. Kan det vara att vevhus ventilationen är täppt så att det gått en packbox???Bilen har gått 16000 mil tacksam för tips/Per
av osla
hade den tryckt en packbox hade den grisat ordentligt. volvo verkar kunna ta mycket olja fast det nästan är nya bilar
Användarvisningsbild
av TommyP86
De 2,5 ft jag hållt på med tar en knapp liter på 1500 mil och det är mycket bra imo, med tanke på förutsättningarna.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Hur är det egentligen, ska en motor dra lite olja eller ska den inte dra något alls? Vissa hävdar att oljenivån inte skall minska alls medan andra menar att det måste vara en viss oljeåtgång för att motorn skall smörjas korrekt. Någon som vet? Tänker på Audi som om jag förstått rätt tar en del olja.
Min 2.5FT (gått 5000 mil) hade när jag sist kollade 850 mil efter service minskat från max till mitt på 4:e markeringen (av 4).
Vad är nivån mellan min och max? En Volvotekniker på Upplands sa att det var mellan 1 och 1,5 l.
Senast redigerad av 1 Sceptic, redigerad totalt 0 gånger.
av v702011
Ja det lät ju bra då e det bara att fylla på då tills det är sjö under i carporten :D eller att tygskivan under är så tung så den ramlar i backen :wink: .. Upplands Motor i Uppsala hade väntetid in i Okt dom behövde bilen 1 v för felsökning låter dyrt eller vad tycker ni ?:-/ ??:-/
Användarvisningsbild
av Vojje
självklart skall en frisk motor förbruka en del motorolja. Det är ju trots allt explosionsmotorer vi pratar om och hur skulle den brinnande lågan i cylindern undvika att slicka cylinderväggarna. Den förbrukade oljan ersätts dock av oförbränt bränsle och vatten i oljetråget och på stickan syns många gånger inget av detta.
av jasu50
Fyller på 1 liter mellan 1200-1300 mil på min FT, så har det varit i princip sedan den var ny.
Inget konstigt med det och då går den bara på E85.
Användarvisningsbild
av Sceptic
jasu50 skrev:Fyller på 1 liter mellan 1200-1300 mil på min FT, så har det varit i princip sedan den var ny.
Inget konstigt med det och då går den bara på E85.
Varnar den för låg oljenivå när du fyller på och vet du hur mycket olja det ryms mellan min och max?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag jobbar på ett taxigarage med 15 Volvo V70 och samtliga bilar tar c:a 1 liter olja på 1000 mil.

Mvh GK
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]