Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hakank skrev:
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Skulle tro att det bara gäller när man ska igång och i låg fart.
Det är väl därför Gen5 inte alls är lika stabil som Gen4 om man gör ett filbyte genom moddsträngar på motorvägen.
De få gånger jag hann prova, 2ggr, innan snön försvann här i krokarna kändes det som att åka på räls i ca hundra från höger till vänster och tillbaka till högerfil igen. Kan dock inte ses som ett alltför tillförlitligt test. Skulle vilja provat mer. Men det kommer en ny vinter..
Behöver inte vänta på vintern, regnade ju hårt i denna veckan och samma sak märktes vid vattenplaningarna på motorvägen tyckte jag.
Hej alla!

Jag kör idag en V70 FWD MY11 och är spekulant på en XC70 "AWD" MY13. Kör i Sthlm. Drar aldrig släp. Jag vill ha lite bättre framkomlighet vintertid. Klara Haldex gen 5 med dubbdäck att ta sig fram ändå, eller kommer den bara spinna????

Tack på förhand,
Fredrik
Its1more skrev:Hej alla!

Jag kör idag en V70 FWD MY11 och är spekulant på en XC70 "AWD" MY13. Kör i Sthlm. Drar aldrig släp. Jag vill ha lite bättre framkomlighet vintertid. Klara Haldex gen 5 med dubbdäck att ta sig fram ändå, eller kommer den bara spinna????

Tack på förhand,
Fredrik
Det kommer til å fungere veldig bra!

Kjører selv MY13 XC70 og synes ting fungerer veldig bra.
Rätt ska vara rätt....

Så klart... Haldex 4WD Gen 5 är oändligt mycket bättre än FWD

Sen är det ju en annan sak att Haldex Gen 4 (som fanns fram t.o.m MY 12) är ännu snabbare och ännu bättre än Gen 5 som finns från MY13 och frammåt då gen 5 är en betydligt enklare o billigare konstruktion för att spara pengar.

Tack på förhand,
Fredrik
Titta på filmen nedan. Och ta då i beaktning att det är Gen 5's gamla pump och mjukvara:
http://teknikensvarld.se/test-av-haldex ... -4-118282/
Sedan kan du tryggt beställa en nuy AWD
hakank skrev:

Tack på förhand,
Fredrik
Titta på filmen nedan. Och ta då i beaktning att det är Gen 5's gamla pump och mjukvara:

Haha, det testet är utdömt många gånger då det inte behandlar problemet!
mattish skrev:
hakank skrev:

Tack på förhand,
Fredrik

Haha, det testet är utdömt många gånger då det inte behandlar problemet!
Utan att gå in på det ämnet. Men detta är vad frågeställaren undrar:

"Jag vill ha lite bättre framkomlighet vintertid. Klara Haldex gen 5 med dubbdäck att ta sig fram ändå, eller kommer den bara spinna????"

Och videon ger ett klart och tydligt svar. (Om den nu ionte är fejkat vilket jag inte tror då min funkar alldeles utmärkt)
Vad har ni kommit fram till efter 72 sidors diskussion?

Att haldex gen 5 är slöare än gen 4 borde alla fatta men vi som ha 5:an vad kan vi göra för att den ska bli s bra som möjligt?

Det jag läst i denna tråden är följande:
Man kan få annan software. (blir bilen bättre av det som helhet?)
Det har bytts elmotor till hydralpumpen för att original är för långsam i spinuppen. (Är detta ett problem och isf på alla eller bara vissa)

Jag tror vi behöver en sammanfattning på detta iom att garantierna går ut snart på de tidiga bilarna och det duger inte med svar som "om du inte märkt något problem så behöver du inte bry dej".
Ok, nytt försök då .....

Det finns ny mjukvara till till Gen5, Det gör dock inte hårdvaran snabbare :-)

+ JA, det blir klart mycket bättre driv då det låser hårdare och redan i förväg.

- Låsningen gör att bilen ibland känns svårsvängd i skarpa girar på torr asfalt, speciell om du har lite moment på tex i en uppförsbacke, då kan det smälla lite i transmissionen. Det är ju rätt onödigt att låsa 4WD om man ska fickparkera på Maxi på torr asfalt när det är +25 grader och sol ute.

- Det måste ju slita hårt på grejerna att låsa i onödan, speciell som man också sparade bort oljefiltret på Gen5 och oljebaded delas mellan pumpen och lamellerna,

Uppgraderad pump:

MIn pump var tidig och orkade inte med det höga trycket som nya mjukvaran drar upp, utan hela bilen vibrerade, En ny pump vibrerar inte alls lika mycket och bara de första MY-13 ska ha pumpen som vibrerar.

Om du vågar köra med den nya mjukvaran och hur länge det håller innan grejerna rasar eller slits ut med att låsa i tid o otid har inte gått att få något svar på ännu. Vi får väl se när bilarna börjat rulla långt.

Kör du med mjukvaran som låser hårdare i tid o otid så borde i alla fall täta oljebyten i Haldexen bli extremt viktigt då filteret är bortsparat och oljevolymen är kraftigt minskad..
Om du gjort denna sammanfattningen redan så har jag missat den...

Men tack för att du tog tiden att skriva den igen.
Mjukvaran som låser i tid och otid låter inte så bra men om det finns en bättre elmotor så är ju det värt.

Är det någon som vet om man kan se olika nummer på motorerna eller något annat sätt att se vilken pumpmotor som sitter på sin egen bil?

Vidare kan man läsa några sidor bak om att någon fått olja och (som han tror iaf) filter bytt på gen 5 och bättre funktion efter det?
  • 1
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 130

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]