Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
MartinS skrev:
Guligan skrev:
Linqid skrev:Vad är poängen med en manuell låda i en bil av den här typen?
Det där resonemanget förstår jag inte riktigt. Om man nu är intresserad av att köra/köpa en bil med manuell låda så lär väl biltypen spela mindre roll. Om Volvo tror att antalet kunder som väljer manuell låda kommer bli väldigt få och därmed avstår från att ta fram det alternativet pga kostnadsskäl så är det lättare att förstå.
+1

Jag VILL verkligen ha manuell låda i alla bilar, oavsett biltyp. Ok, när jag körde droska för 20+ år sedan var det rätt praktiskt med automat, men för privat körning går automat fetbort för mig.
Det kan jag köpa. Men jag kan inte förstå det! :wink:
av Malmstroem
Jag har full förståelse för att Volvo bara erbjuder nya XC90 med automat.

Visst finns det de som hellre kör manuell. Jag tillhör själv den kategorin, men biltyp (hög gungig SUV) och trafik (köer) gör att jag har automat på XC70n.

Jag tror inte att så många skulle välja manuellt till XC90 att det lönar sig för Volvo att tillhandahålla den versionen. Det finns fler exempel hos Audi, BMW och Mercedes där manuellt inte finns tillgängligt.
av turbo4ever
Finns flera fördelar med MT.

XC90 generation 1 och Cayenne generation 1 och 2 har haft MT som std på vissa modeller. Visst fann de köpare, men kanske inte tillräckligt för att motivera kostnaderna eller för tillverkaren att få mer betalt för bilarna.

Förstår inte kommentarer som "Men i en XC90?". 2015 XC90 är väl egentligen inte mer luxös än sin föregångare för sin tid?
Användarvisningsbild
av Guligan
Hade i och för sig varit intressant att pröva tesen om det är ekonomiskt betingat att kunden väljer manuell. Jag skulle vara beredd att betala ett visst tillägg för manuell låda, absolut 5 Tkr, kanske upp till 10 Tkr men förmodligen inte mer.
av agb007
turbo4ever skrev:Finns flera fördelar med MT.

XC90 generation 1 och Cayenne generation 1 och 2 har haft MT som std på vissa modeller. Visst fann de köpare, men kanske inte tillräckligt för att motivera kostnaderna eller för tillverkaren att få mer betalt för bilarna.

Förstår inte kommentarer som "Men i en XC90?". 2015 XC90 är väl egentligen inte mer luxös än sin föregångare för sin tid?
Jo, det tycker jag den är, gamla var inte ens i närheten enligt mitt sätt att se det

Med vänlig hälsning,
agron
Användarvisningsbild
av Guligan
Jo, nya XC90 får man nog beteckna som mer "luxuös" (vilket jäkla uttryck btw...) Men jag har svårt att tro att den nya bilen når samma hype som den föregående. Trots alla nyheter så blir det ändå något vis "mer av samma".
av dieseltuc
tunnis skrev:Samma poäng som att ha manuell i en XC60?
Vilket i sig inte är en poäng.

Varför vill du ha stenålders tönt utrustning så att säga.

Typ Ingen ACC i den nya xc90 heller
av dieseltuc
Guligan skrev:
Linqid skrev:Vad är poängen med en manuell låda i en bil av den här typen?
Det där resonemanget förstår jag inte riktigt. Om man nu är intresserad av att köra/köpa en bil med manuell låda så lär väl biltypen spela mindre roll. Om Volvo tror att antalet kunder som väljer manuell låda kommer bli väldigt få och därmed avstår från att ta fram det alternativet pga kostnadsskäl så är det lättare att förstå.
Ingen normal människa som kört automat vill gå tillbaka. Enda undantaget kan vara en väldigt sportig bil där manuell växling ökar "den roliga sportkänslan".

Vi pratar inte slöa 4:växlade epa lådar utan lockup.
Användarvisningsbild
av MartinS
dieseltuc skrev: Ingen normal människa som kört automat vill gå tillbaka.
Kalla mig gärna onormal, men unik har en trevligare klang ;)

Med så mycket körning skulle jag lä[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]