Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

haggen skrev:Prova att ta in ljudet via mobilen så förstår ni att B20 har rätt.
Jag kopplade in en Nokia MD-310 (Blåtandsmottagare) i min V70 -11
Då kan jag streama till ljudanläggningen från mobilen.
"Shit vad bra ljud!!! Vad har du gjort?" sa frugan första gången jag körde den lösningen.
Skillnaden mellan att streama från mobilen ut i högtalarna eller köra med High Performence stereons egen FM mottagare är enorm.
Men det har ju inte bara med mottagningen att göra, vilka kanaler lysande du på då? De kommersiella kanalerna sänder ju i skitkvalitet, P3/P4 har ju rätt ok utsändningar, men att lyssna på musik från de andra är ju helt värdelöst.

/Martin
MartinS skrev:
"Shit vad bra ljud!!! Vad har du gjort?" sa frugan första gången jag körde den lösningen.
Skillnaden mellan att streama från mobilen ut i högtalarna eller köra med High Performence stereons egen FM mottagare är enorm.
Men det har ju inte bara med mottagningen att göra, vilka kanaler lysande du på då? De kommersiella kanalerna sänder ju i skitkvalitet, P3/P4 har ju rätt ok utsändningar, men att lyssna på musik från de andra är ju helt värdelöst.

/Martin

Jag upplever inte ljudkvaliten som det största bekymret.
Snarare att man inte kan få in kanaler som man vet ska gå att få in. Exempelvis när man kör österut på en vägsträcka, och kan få in en viss kanal. När man sen kör västerut på samma sträcka (dock 10 meter längre norrut) så får radion inte in samma kanal. Sånt kan göra mig vansinnig.
TuneIn är favoritappen där jag lyssnar på olika kanaler från hela världen eller så har många stationer egna appar. Ljudkvalitén är även mycket bättre via SRs app jämfört med FMmottagaren. Det var när jag växlade mellan P3 som frugan blev impad.
Som tur är så är förstärkare och högtalare riktigt bra i High Performance stereon.
MartinS skrev:

/Martin
Alla radioapparater jobbar på liknande sätt. Om signalstyrkan sjunker så det riskerar så bli störningar så hanterar radion det på två sätt. Dels glider man över steglöst från stereo -> mono för det är lättare att ta emot i mono. Sen filtrerar man också bort diskanten för att dölja bruset när singnalstyrkan sjunker. Hur långt man glider och hur hårt man filtrerar diskanten beror på hur svag antennsignalen blir, ju svagare, mu mera filer och ju mera glidande monokoppling blir det

Så fungerar i princip alla apparater. Problemet är att volvos mottagare/antenn är så dålig att det sker ohyggligt mycket tidigare än på andra mottagare.
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Alla radioapparater jobbar på liknande sätt. Om signalstyrkan sjunker så det riskerar så bli störningar så hanterar radion det på två sätt. Dels glider man över steglöst från stereo -> mono för det är lättare att ta emot i mono. Sen filtrerar man också bort diskanten för att dölja bruset när singnalstyrkan sjunker. Hur långt man glider och hur hårt man filtrerar diskanten beror på hur svag antennsignalen blir, ju svagare, mu mera filer och ju mera glidande monokoppling blir det

Så fungerar i princip alla apparater. Problemet är att volvos mottagare/antenn är så dålig att det sker ohyggligt mycket tidigare än på andra mottagare.
Absolut. Jag menar bara att det aldrig är riktigt bra ljud i FM radio över lag, oavsett om du så parkerar på sändaren, självklart blir det bättre att streama från en annan enhet. Speciellt de kommersiella kanalerna sänder ju ut med riktigt dålig kvalitet.
MartinS skrev: Absolut. Jag menar bara att det aldrig är riktigt bra ljud i FM radio över lag, oavsett om du så parkerar på sändaren, självklart blir det bättre att streama från en annan enhet. Speciellt de kommersiella kanalerna sänder ju ut med riktigt dålig kvalitet.
Ja de flesta kommersiella stationer kör ju ljudet genom kompressor/limiter/filer innan det sänds ut så de skall vara så utslätat att det passar att så och skräna ur en radio på verkstadsgolvet.

Men SR har ju fortfarande bra kvalitet för det mesta även om så klart en högupplöst källa är bättre.
MartinS skrev:

/Martin
Själv lyssnar jag aldrig på de kommersiella kanalerna, möjligen de danska, och P1-4 är riktigt dåligt i min bil.
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Motorvärmare

Hej! Har en fundering angående motorvär[…]