Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
han tände väl aldrig en cigg i den bilen hoppas jag.

hasse.
Användarvisningsbild
av milktrucker
mät!
om batteriet har låg spänning så byt, normalt ligger väl batterierna kring 12,8V. är det under 12v så byt batteri!
av ingesjo
gubbstrutt skrev:han tände väl aldrig en cigg i den bilen hoppas jag.

hasse.
Snusare :-)
Användarvisningsbild
av ersj
Mätte batteriet direkt efter färd och det hade då 12,9V. Mätte igen efter ett knappt dygn och det var då 12,4V. Är det normalt?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
nja du ska nog fundera på att skaffa dig ett nytt inför vintern 12.4 brukar vad jag vet anses som rätt dåligt.
om jag mäter mitt nästa dag ligger det på 12.8 vilospänning. sen tio år gammalt då börjar
det på att bli ej pålitligt och som nämts tidigare kan bitar av blyplattorna släppa rätt vad det är inte bra alls.

men du gör som du vill naturligtvis.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av wissel
12,4 volt motsvarar ca 60 % av full kapacitet.
Användarvisningsbild
av ersj
Okej. Då ska jag nog åka till Volvo inom de närmsta veckorna och införskaffa ett nytt batteri. För det är väl lika bra att köpa ett Volvo-batteri (Varta är det va?) igen eftersom det vart så bra tidigare?
Tack för hjälpen!
/Erik
Användarvisningsbild
av Vojje
ersj skrev:Mätte batteriet direkt efter färd och det hade då 12,9V. Mätte igen efter ett knappt dygn och det var då 12,4V. Är det normalt?
helt normalt. Det är skillnad att mäta polspänningen med batteriet inkopplat i bilen jämfört med att det är oinkopplat.
Jag vågar påstå att 80% av volvoägarna har 12.4V om vi skulle göra en undersökning här och nu.
Det blir en j-a massa bly som måste återvinnas om alla dessa ska byta sina batterier :shock:
Användarvisningsbild
av Perra83
Laddade batteriet på C30:n förra helgen och ja tror att spänningen låg på 12,4V innan jag kopplade på laddaren. Då är batteriet 2,5år gammalt och underhållsladdat regelbundet med Ctek Polar laddare.
Användarvisningsbild
av johnnype
Men ni mäter när batteriet är belastat. Alltså inkopplat i bilen, då stämmer inte spänningsnivåerna som motsvarar batteriets kondition.

12,4 är riktigt bra när bilen är "vaken" och t.ex innerbelysning är på!
Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]

Hej, Ber ödmjukast om råd kring servic[…]