NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag köpte för en vecka sen en v50 d2 2012 årsmodell.
Den har gått 5600 mil, har märkt att det klunkar till lite när jag släpper upp kopplingen vid växling,(hörs mindre om jag släpper kopplingen försiktigt), även om jag ligger i lägre hastigheter och släpper gasen för att sedan gasa till igen så hörs samma klonkljud, just när jag gasar till så hörs det.har lämnat in den, dom böt båda länkarmarna och spindellederna samt fettade in splinesen till drivaxlarna (sa dom men tveksam om dom verkligen gjorde det rätt eftersom dom aldrig gjort eller hört att man kunde göra så förr)men jag hör fortfarande ljudet. Vad kan det vara? Har ju 3 mån mrf garanti så vill veta om det är nått allvarligt.Mvh mattias
Senast redigerad av 1 740dala, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har också samma ljud i min V50 D2 MY11 med 13.400 mil på mätaren. Är på koppling nummer två, då jag fick totalras på den första vid ca 6000 mil, några veckor innan nybilsgarantin gick ut. Nya länkar och spindlar sitter på båda sidor, då dom slog ner på ena sidan på besiktningen. Samma ljud både före och efter. Släpps kopplingen extremt långsamt så hörs det inte, men alltid vid hastigare släpp.
av 740dala
Ja det verkar ju som att dom flesta har samma ljud.jag är misstänker att det är glapp vid splinesen vid hjulnavet vid drivaxlarna. Jag tror inte dom fettade in dom fast dom sa att dom skulle det..alternativt så kanske dom gjorde på fel sätt eller använde fel fett kanske?

Har ni som svarat alltid haft samma ljud?har ljudet blivit värre med tiden eller låter det lika hela tiden? samma även efter ditt kopplingsbyte ? Isf kan vi ju utesluta kopplingen iaf!
av 740dala
Har hört att man tydligen kan byta bulten till drivaxlarna så ska ljudet försvinna?

Nån som har haft detta problem och löst det?
Användarvisningsbild
av fjohan82
740dala skrev:Ja det verkar ju som att dom flesta har samma ljud.jag är misstänker att det är glapp vid splinesen vid hjulnavet vid drivaxlarna. Jag tror inte dom fettade in dom fast dom sa att dom skulle det..alternativt så kanske dom gjorde på fel sätt eller använde fel fett kanske?

Har ni som svarat alltid haft samma ljud?har ljudet blivit värre med tiden eller låter det lika hela tiden? samma även efter ditt kopplingsbyte ? Isf kan vi ju utesluta kopplingen iaf!
Jo, kopplingen tror jag inte att det är. Det låter likadant efter bytet.
Zanders skrev:Samma på sambons C30 D2 -12. Har hört att det kan vara drivaxlarna som är kass?
Inte omöjligt. När jag gör en u-sväng vid tex ett trafikljus och gasar samtidigt hörs ett ganska likt klonkande ljud. Dock inget som har anmärkts på vid service eller besiktning.
av 740dala
Nån som vet om bulten med gummi till xc90 passar på v50? Eller ska man ha nån annan bult med gummi?? Tänkte testa det
Användarvisningsbild
av Perra83
740dala skrev:Nån som vet om bulten med gummi till xc90 passar på v50? Eller ska man ha nån annan bult med gummi?? Tänkte testa det
Den fixen gjordes på min S60 D5 -08 och det blev då tyst. Drivaxlarna fettades även in samtidigt, 8600mil.

Hoppas att det även nu är så lätt fixat.

C30 D3 -12 är fortfarande tyst, 4200mil.
Användarvisningsbild
av mobe
Sök på forumet efter klonk får du upp en del. Det är iaf drivaxlarna som skall bytas detta vet Volvo om och de har en lösning.
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]