Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hittar ingen info om formfaktor på Volvos batterier.

Är det någon som vet om detta passar i vår XC60 2.4 Drive?

http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier ... -a-en.html

Enligt vad jag förstår så ska det inte vara några problem.

Tänkte byta batteri INNAN det blir kallt och dieselvärmaren behövs.
Perra83 skrev:Ja bytte till EXAKT ett sånt i en S60 Classic men dom har ju batteriet i bagaget och där fick det lätt plats.

Köper du ett nytt över disk i en butik så kan du lätt testa om det får plats eller om ett ännu större får plats.

Du ska inte passa på att byta till ett AGM batteri?

Typ ett sånt http://www.voltpower.se/fi/agmgel-batte ... -a-en.html
Kanske jag ska. Är de märkbart mycket bättre? Jag behöver ett batteri som klarar av att dieselvärmaren körs morgon och kväll. Däremellan kör vi ca 2,5-3 mil.

Vill slippa ladda batteriet på veckorna men kan tänka mig att koppla på laddare på helgen.

Dessutom bor jag i norra delen av landet där det kan vara KALLT på vintern.
Kolla storleken på batterilådan så att det verkligen får plats ett som är 190mm högt, på 70-seriena så är det max 175mm.

Finns smidiga lösningar för oss som kör kortare sträckor då det rekommederas att köra minst lika länge i tid som värmaren går så går den 1timme skall det köras bil i 1timme för att återställa. Köp intagskabel av tex märket Calix, köp deras batteriladdare och använd motorvärmarsladden som batterladdarkabel och glöm allt vad körtid heter efter att värmaren gått. Kommer göra så och laddar på arbetstid eller hemma vid behov nån gång i veckan då det tar 5 sekunder att stoppa in sladden i plinten eller uttaget hemma på garaget.

Hur du än vrider och vänder så kommer du behöva ladda och ju kallare ju mera noga då kapaciteten påverkas av kylan negativt. I värsta fall förstörs batteriet i kylan om laddningen är för låg så det fryser sönder och det spelar då ingen roll om det är 1+år gammalt eller helt nytt.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]