Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pattek
Har ett par R strålkastare som har suttit på en v70. Det satt xenon när jag plocka bort dom.
Går det att köpa nya lamphållare och stoppa i vanliga lampor?

Mvh,
Patrik
av basberoende
pattek skrev:Har ett par R strålkastare som har suttit på en v70. Det satt xenon när jag plocka bort dom.
Går det att köpa nya lamphållare och stoppa i vanliga lampor?

Mvh,
Patrik

Varför göra om dom till halogen?
av Lövet
Svaret är nej. Reflektorerna är inte gjorda för Halogen och kommer ge fel ljusbild med annat än xenonlampor.
Användarvisningsbild
av DaF1e
Jag står ev. inför samma problem som trådskaparen. Ärendet pågår just nu hos Bilprovningen och jag är ombedd att visa upp min bil. Detta p.g.a. USA-import som gör att jag ev. klarar mig med xenon kvar.
Men om jag åker på att byta till halogen, är det så enkelt att bara strålkastar-insatserna byts ut mot halogen-diton, eller behöver man byta/ändra något mer? Bilen är en S60 -02.
Användarvisningsbild
av milktrucker
hur då fick en tvåa?
vad sa besiktningsinspektören?
Användarvisningsbild
av DaF1e
milktrucker skrev:hur då fick en tvåa?
vad sa besiktningsinspektören?
I mitt fall: (EG: 4.1) Strålkastare halvljus, automatisk nivåreglering saknar möjlighet att fungera.
Jag antar att trådskaparen fått samma. Inspektören sade att det saknades givare på bärarmen på min bil, konstigt att de upptäcker det först nu när jag besiktigat samma bil två gånger tidigare och man kan ju undra hur många gånger under tidigare ägares besiktningar den slunkit igenom? ??:-/ Hur som så är det väl jag som får ta smällen nu då. :( Om det inte går att hänvisa till de undantagsregler som kan gälla USA-import eller om teknikern helt enkelt missat givaren. Tyckte han letade mest på höger bärarm bak men har läst (på detta forum) att den ska sitta på vänster sida, Ska kolla imorgon.

Bilprovningen ska titta på min bil på fredag, har bett om hjälp och även hänvisat till de undantagsregler som ev. kan gälla min bil. Får se hur det går.
Ska i alla fall försöka att få dem att stå för ev. utgifter, de är inte jag som missat detta i x antal år!
av Lövet
USA bilar saknar ofta givare och automatisk justering men ska normalt godkännas ändå eftersom den är i originalutförande utan automatisk justering. Däremot vet jag inte exakt vilka regler du ska stödja dig mot.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]