Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kmi
Det blev 4 månder med vores XC60 D4e 2014.
Idag så den sådan her ud og venter på bärgning :cry:
Den stod i 80 cm vatten i vores garage på kronprinsen (Malmö)
20140831_135318[1].jpg
20140831_135318[1].jpg (1.7 MiB) Visad 631 gånger
av ingesjo
Hej .. Vi står just nu beredda att teckna ett Leasing avtal med Volvo för en V60 D4 VEA Automat
Företaget som ska stå för avtalet har strikt miljö policy.
Valet föll på V60 för de fina siffror Volvo presenterar för denna bil.
Nu säger ni mer eller mindre att dessa förbruknings siffror är lögn ,, eller kanske en tillåten lögn för man följer de regler som är för de tester man gjort.
Hybridversionen är inget alternativ då redan V60 är precis i storlek för att hantera den last som ska lastas.
Hybridversionen vad jag förstår tar en del av det utrymmet för batterierna.
D2 VEA är för liten motor vad jag anser, bilen kommer att rulla mycket på motorväg och långa sträckor.
Men det kanske finns andra synpunkter på det.
Frågan är hur gör man nu?
Alltså vi har en utlovad förbrukning som inte stämmer,, troligen med det resultatet att miljöpåverkan är större.
Hmm min Saab 9-5 1,9 TiD -07 ska ha en förbrukning om 6,8 l / 100km blandad körning som angivits av Saab den gången det begav sig.
Nu efter 12000 mil, mätt vid pump mindre än 6,3 l / 100km i förbrukning alltså motsatt det som Volvo anger och verklig förbrukning och till fördel för min plånbok och min miljöpåverkan.
Detta har inte märkvärt förändrats sedan bilen var ny, utan snarare har varit beroende på den pump jag tankat vid, vill också påpeka jag kör inte speciellt snällt med den 9-5an..
Användarvisningsbild
av joel80
Du kan ju alltid stänga av ACn och börja köra 10km/h under hastighetsbegränsningarna.. då kommer du ner minst 1dl/mil.
;)

Skämt o sido.. om man tror att man ska få samma siffror som i testerna när man kör på riktigt har man inte så bra koll på hur testerna genomförs. Accelerationerna är extremt sega.. 0-50km/ tar dom på 20 sek ungefär.. testa det vid ett rödljus med bilar bakom så blir du inte populär. :)
Sen är alla förbrukare avstängda, alltså t.ex AC, radio, lampor och av vad jag förstått kopplar många ur generatorn till batteriet och (och ser till att ha fulladdat batteri från början).

Det går att komma ner till samma siffror, men då får man vara lika extrem som i testerna.
av ingesjo
Ja Joel80
Jag kör lite off topic..
Jag har rätt ofta hyrbil och i vårt företag har vi policyn att det ska vara Golf klass...
Hmm det innebär ofta att man får allt från en större BMW till Peugots minsting (är det 203 den heter)
Avis har ibland för sig lite underligheter mot oss kunder som hyr bil ofta och länge..
Ganska vanligt att man får en betydligt större bil än vad man betalar för om Avis (Sixt) ser att bokningen gäller max en vecka.
Har nere i Holland haft lite olika Peugots och en del modeller imponerar andra sätter jag markeringen rent skräp på.
Den modell jag uppskattat är en Peugot 508 1,6 diesel med någon form av E drive,, den kunde man i princip köra hur långt som helst på en tank (runt 70 liter),, det var i England och där försöker man hålla hastighets begränsningarna enl sin GPS annars blir det dyrt.
Lite trött men inte så farligt om man ska lunka fram på motorvägar.
Cittror likaså, speciellt den minsta med rak bensin 4a ,, den sörpla i sig fastän storleken inte motsvarade denna förbrukning.
Hade däremot en ny Volvo V40 diesel (1,6 E-drive) i Frankrike en vecka för 3 år sedan.. den rackarn drog nästan inget och jag var rätt impad får jag väl säga.
Vi hade den för att transporter mig och 3 kollegor längs med motorvägar.. lite trött men spann på bra när man fått upp hastigheten.
BMW 118 d är oxå en bil man får ibland,, men den är oxå trött, tycker den är tröttare än min gammel Saab,, tar dock lite mindre / 100km (lite mer än 5,0 l /100km)
Dock hade Avis helg erbjudande på en BMW 640d cupe,, i Frankfurt för en tid sedan och jag tog den mest på skoj för att testa...
Tror det var BMW som sponsra det erbjudandet, för att locka kunder..
Jag vill säga att det var den bil som jag fram till nu har varit den absolut bästa körupplevelsen jag varit med om under mina 35 år bakom ratten,, synd att Avis (versionen) hade begränsat den till max 180km /h
Audi A4 diesel körde jag för 4 år sedan ,, den var sådär,,, dock fick jag en A6 V6 diesel när min hyrbil skulle på service det var en riktigt skön bil att köra men behövde tankas oftare, mycket oftare :-) men det berodde på att det var kul att lämna alla bakom sig vid stoppljusen.
Summa alla märken drog mer än vad om anger,, en bil låg nästan i närheten av angivet och det var Peugot 508
Tror den enda av ovanstående som skulle klara Ystad - Haparanda lugn körning på en tank är 508'an..
av Hakan975
kmi skrev:Det blev 4 månder med vores XC60 D4e 2014.
Idag så den sådan her ud og venter på bärgning :cry:
Den stod i 80 cm vatten i vores garage på kronprinsen (Malmö)
Fy tusan vad tråkigt !
Vad säger försäkringsbolaget och vet du hur stora skador det är ?
Kan man bara torka upp bilen eller måste det bytas ut saker (mattor och sånt )?
av kmi
Tror det tar lidt tid inden jag får svar fra Bilia och Volvia, alene i Kronprinsen hvor jag har garage var der kring 400 biler.
Håber på de inlöser den, da det sikkert bliver en problem bil i al fremtid.

Der var en del el fel på bilen da den blev kört op på bärgningsbilen, men motoren funkar.
Fy tusan vad tråkigt !
Vad säger försäkringsbolaget och vet du hur stora skador det är ?
Kan man bara torka upp bilen eller måste det bytas ut saker (mattor och sånt )?
[/quote]
av ingesjo
Sist det var något liknande i Helsingborg så gick bilarna till skrot, men då var det saltvatten och det är stor skillnad
Användarvisningsbild
av joel80
Intressant artikel med en V60 VEA som tävlar mot Citroën C4 Picasso e-HDi, Mercedes C 220
Bluetec och en Opel Insignia ECOflex i snålkörning!

191 mil på en tank och 3,5l/100km i förbrukning vid pump! Det går!
http://www.relationbrand.com/release01/ ... llenge.pdf
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
joel80 skrev:Intressant artikel med en V60 VEA som tävlar mot Citroën C4 Picasso e-HDi, Mercedes C 220
Bluetec och en Opel Insignia ECOflex i snålkörning!

191 mil på en tank och 3,5l/100km i förbrukning vid pump! Det går!
http://www.relationbrand.com/release01/ ... llenge.pdf
Detta borde stå på en synligare plats. Enormt fin reklam för VOLVO VEA och V60 !
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 39
Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Hej, jag är på jakt efter en först[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design