Ja Joel80
Jag kör lite off topic..
Jag har rätt ofta hyrbil och i vårt företag har vi policyn att det ska vara Golf klass...
Hmm det innebär ofta att man får allt från en större BMW till Peugots minsting (är det 203 den heter)
Avis har ibland för sig lite underligheter mot oss kunder som hyr bil ofta och länge..
Ganska vanligt att man får en betydligt större bil än vad man betalar för om Avis (Sixt) ser att bokningen gäller max en vecka.
Har nere i Holland haft lite olika Peugots och en del modeller imponerar andra sätter jag markeringen rent skräp på.
Den modell jag uppskattat är en Peugot 508 1,6 diesel med någon form av E drive,, den kunde man i princip köra hur långt som helst på en tank (runt 70 liter),, det var i England och där försöker man hålla hastighets begränsningarna enl sin GPS annars blir det dyrt.
Lite trött men inte så farligt om man ska lunka fram på motorvägar.
Cittror likaså, speciellt den minsta med rak bensin 4a ,, den sörpla i sig fastän storleken inte motsvarade denna förbrukning.
Hade däremot en ny Volvo V40 diesel (1,6 E-drive) i Frankrike en vecka för 3 år sedan.. den rackarn drog nästan inget och jag var rätt impad får jag väl säga.
Vi hade den för att transporter mig och 3 kollegor längs med motorvägar.. lite trött men spann på bra när man fått upp hastigheten.
BMW 118 d är oxå en bil man får ibland,, men den är oxå trött, tycker den är tröttare än min gammel Saab,, tar dock lite mindre / 100km (lite mer än 5,0 l /100km)
Dock hade Avis helg erbjudande på en BMW 640d cupe,, i Frankfurt för en tid sedan och jag tog den mest på skoj för att testa...
Tror det var BMW som sponsra det erbjudandet, för att locka kunder..
Jag vill säga att det var den bil som jag fram till nu har varit den absolut bästa körupplevelsen jag varit med om under mina 35 år bakom ratten,, synd att Avis (versionen) hade begränsat den till max 180km /h
Audi A4 diesel körde jag för 4 år sedan ,, den var sådär,,, dock fick jag en A6 V6 diesel när min hyrbil skulle på service det var en riktigt skön bil att köra men behövde tankas oftare, mycket oftare

men det berodde på att det var kul att lämna alla bakom sig vid stoppljusen.
Summa alla märken drog mer än vad om anger,, en bil låg nästan i närheten av angivet och det var Peugot 508
Tror den enda av ovanstående som skulle klara Ystad - Haparanda lugn körning på en tank är 508'an..