Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
Bara automat läste jag.
Är nog ytterst få som vill ha manuell till den. Iallafall av de riktiga köparna....
av Linqid
Vad är poängen med en manuell låda i en bil av den här typen?
Användarvisningsbild
av Snowie
Linqid skrev:Vad är poängen med en manuell låda i en bil av den här typen?
+1
av tunnis
Samma poäng som att ha manuell i en XC60?
av Linqid
tunnis skrev:Samma poäng som att ha manuell i en XC60?
Fast hur många procent VILL ha manuell låda i en XC60? Då pratar jag globalt. Jag vågar påstå att 90 % av de som väljer manuell låda (vilket är väldigt få) till XC60 gör det för att spara pengar, och inte för att man så gärna vill köra sin XC60 med spak. Hade nya XC90 rent teoretiskt erbjudits med manuell låda hade andelen som valt manuell låda av andra skäl än rent ekonomiska varit så försvinnande liten att det knappt hade varit märkbart.
Användarvisningsbild
av Guligan
Det där resonemanget förstår jag inte riktigt. Om man nu är intresserad av att köra/köpa en bil med manuell låda så lär väl biltypen spela mindre roll. Om Volvo tror att antalet kunder som väljer manuell låda kommer bli väldigt få och därmed avstår från att ta fram det alternativet pga kostnadsskäl så är det lättare att förstå.
av Amli
Att dom inte tar fram en manuell låga hänger nog även väldigt mycket på att i den klass det är tänkt att XC90 ska lira så har man inte manuell låda helt enkelt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Guligan skrev:
Det där resonemanget förstår jag inte riktigt. Om man nu är intresserad av att köra/köpa en bil med manuell låda så lär väl biltypen spela mindre roll. Om Volvo tror att antalet kunder som väljer manuell låda kommer bli väldigt få och därmed avstår från att ta fram det alternativet pga kostnadsskäl så är det lättare att förstå.
+1

Jag VILL verkligen ha manuell låda i alla bilar, oavsett biltyp. Ok, när jag körde droska för 20+ år sedan var det rätt praktiskt med automat, men för privat körning går automat fetbort för mig.
av Linqid
Guligan skrev:
Min fråga var; vad är poängen? Jag kan nämligen inte se någon själv, och är mest nyfiken på hur den som vill ha manuell låda i en 7-sitsig SUV resonerar. Jag tycker om manuell låda i rätt bil. Mindre bilar (än XC90) med sportig profil, gärna! Men i en XC90? Där går det definitivt bort för min del. I en XC90 vill jag åka mjukt och komfortabelt och för mig hade halva poängen med att köra en högbyggd, bekväm SUV försvunnit om jag hade behövt spaka själv.
Senast redigerad av 1 Linqid, redigerad totalt 0 gånger.
Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]

Svårlösta vibrationer

Har för mig intera i skogås har hunter […]