*pettson* skrev:Försök i ivern att hitta.en läsare, komma ihåg att maskinen löser ingenting utan dej. Kan inte du nånting om felsökning, systemet i sej och en del felkodstolkning. Ja då är läsaren värdelös.
Felsökning med data förutsätter att man kan dom system man ska söka i.
Maskinen kan ge dej en felkodsavläsning helt utan förkunskaper. Den kan däremot inte säga vad som är sant, vad som är rimligt, vad som kan ha orsakat vad. Det är där du kommer in i bilden som tekniker..
Så vad man ska köpa är beroende på vad man ska ha det till egentligen.
Stämmer bra!
En bekant berättade om problem som felkoder kan ge om en oerfaren slutanvändaren tolkar dem bokstavligen och i detta fall var det tillverkaren som fick problemet. Felkoderna visades direkt för slutanvändaren, utan att något specialverktyg krävdes. Kunden fick alltså under garantitiden felkoderna "ingen kommunikation med styrenheten" och ett förslag var att "styrenheten bör bytas".
Kunderna ringde tillverkaren och insisterade på byte av styrenheter och serviceavdelningen gjorde detta eftersom felkoden sa så. Ny styrbox installerades och systemet fungerade sedan felfritt, men dessa utbyten under garantitiden kostade tillverkaren mycket pengar så det blev utredning på detta. När konstruktionsavdelningen undersökte "de dåliga styrboxarna" så fann man att de var felfria i 99% av fallen och att det vanligaste felet som gav felkoden var att kablaget inte var riktigt inkopplat. Personen som skrivit felkoden var programmerare och hade inte så stor kunskap om hårdvara och hur den var inkopplad, utan hade tänkt att "om man inte får kontakt med styrenheten så är det något fel där" när felkoden författades. Nu är felkoden ändrad och föreslår inte längre något utbyte av svindyr styrbox...