Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har märkt att jag har fått som ett missljud på tomgång och framförallt när man slirar iväg på kopplingen eller när det blir lite vrid på låga varv.

Ljudet kan enligt mig enklast förknippas med en groda som sitter och låter i vassen. :roll: :lol:

Jag är orolig att det har med generator/AC/drivrem/spännare att göra och att remmen ska pajja och trassla in sig i kamremmen som en del haft otur med här på forumet

Jag spelade in en filmsnutt på när jag kör lite framåt och bakåt för att framhäva ljudet.
Jag tycker det låter ifrån generatorn när jag har motorhuven öppen och står med motorn igång på tomgången.
Har även hört att det kan vara remmen som är torr och låter.

Ska prova att spruta på lite 5-56 eller liknande och se om det blir någon skillnad.

Hursom så känns det som jag vill få rem och spännare utbytt i förebyggande syfte.
Någon som känner igen ljudet?
Här är filmsnutten:
Senast redigerad av 2 Denesfay, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av börne
Väldigt svårt med ljud i allmänhet på detta vis via nätet. Men min tanke är ju att om det är remmen borde det väl höras även om man står still så att säga, sedan räcker det med att spraya vatten som en på forumet gjorde, spraya olja på den skulle jag undvika.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag kunde heller inte höra något speciellt. Brukar det låta typ "tchick,tchick,tchick"?

Mvh GK
av Denesfay
börne skrev:Väldigt svårt med ljud i allmänhet på detta vis via nätet. Men min tanke är ju att om det är remmen borde det väl höras även om man står still så att säga, sedan räcker det med att spraya vatten som en på forumet gjorde, spraya olja på den skulle jag undvika.

Det hörs även på tomgången som jag skrev. Inte lika påtagligt dock. Ska prova med vatten idag.
av Denesfay
gnestakalle skrev:Jag kunde heller inte höra något speciellt. Brukar det låta typ "tchick,tchick,tchick"?

Mvh GK

Det låter tydligt i filmklippet. Höj volymen lite så bör du höra vad jag menar.
av Denesfay
Kollat remmen nu och det är inte den som låter. Någon som har någon idé? :???:

Ljudet kommer ifrån området runt motorns främre del. Dvs. framför kamremmens kåpa.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ändå svårt att bestämma ljudet ordentligt men ljudet kan vara en varning att det kan vara t.ex. löphjul, spännhjul eller något med AC-kompressorn. Närmare kontroll är rekommendabelt för går något av nämnda sönder så kan det bli väldigt dyrt.

Mvh GK
av Denesfay
Var idag på Volvo och fick med mig en tekniker ut som lyssnade på bilen. Visst hörde han ljudet och skulle maila Volvo Göteborg om detta kan gå på någon garanti/goodwill. Han såg att generatorremmen inte riktigt var centrertad på spännrullen. Så troligtvis kan spännrullen vara vind. Äntligen kanske detta irriterande ljud åtgärdas.
av Denesfay
Ingen kampanj på generatorremmens spännrulle som han nästan är säker på orsakar detta ljud.

Så jag får stå för byte av spännrulle och rem.
Bilia ska ha hutlösa 2900 kr för att byta dessa komponenter. Låter det normalt? :roll:
Då är inte AC kompressorns rem inräknad. Då skulle det kostar 1000 kr till.

Jag menar, bilen har gått ca 5500 mil i dagsläget. 6000 mils servicen gjordes för knappt någon månad sedan.

Någon som jobbar på Volvo/Bilia/Rejmes kanske kan kolla upp vad det går loss på hos dom på en 2.5FT motor?

Bra tips med vindavvisare! Tack

Snyggt! Stilren interiör även om ratten […]

230fk går snålt

Jag testade mäta lmm igår och kom till […]

740 som krånglar

Hur ser det ut i spjällhuset? Har du rengjort[…]