Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
Den skall tydligen vara mer trögflytande också, vilket tydligen skall förklara varför bilen visar förbrukningen fel. Gissar att det även är den dieseln man uppger i förbrukning "på pappret"?
av Andis
Eller kan det vara så att högre fart inte drar så mycket mer?
Kanske i kombination med asfalt/betong som bromsar mindre.

Kanske man kan ha en annan väg beläggning eftersom dom har mindre vinter klimat.

Har ett tag nu tänkt att jag ska försöka komma ner med min 2,5T XC och se vad den drar på Autobahn skulle vara kul att se.
Närmaste liknade jag åkt i Tyskland var en A6 3,2 quattro. Den tog 1,1 med snittfart runt 200 km/h. Mycket bra för en 3,2 bensin i det tempot tycker jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Andis skrev:Eller kan det vara så att högre fart inte drar så mycket mer?
Kanske i kombination med asfalt/betong som bromsar mindre.
Nej så är det inte.. luftmotstånd ökar kraften som behövs för att hålla farten exponentiellt. Om hastigheten fördubblas ökar alltså luftmotståndet med en faktor 4.

Så det är andra faktorer som påverkar.

Från 105km/h-125km/h ökar förbrukningen på min D3a ca 30%. Från ibland strax under 5.0 till ibland över 6,5l/100km.
Vid medvind eller trafik man kan ligga bakom minskar skillnaden.. i regn och skitväder ökar det ibland mer.
(Snackar om förddatorns siffror, som vid pump är ca 10% högre för mig.)
av Exquattro
Det känns inte som det finns någon vettig förklaring på min förbrukning, jag kan bara konstatera att det stämmer och att V60 D4AWD var en riktigt trevlig reskompis med bra vägegenskaper, bra kraft även uppe kring 190-200km/h och 0,68/mil. :D Kanske är det ett riktigt lyckat exemplar jag fått eftersom överhuvudtaget inget har krånglat på snart 10000 mil.
av Exquattro
Jag började ju denna tråd med att förundras över att min bil inte drog mer diesel i högfart i Tyskland än hemma i Sverigefart. Nu har den slagit över 10000 mil och till min förvåning kommer jag inte längre över 6,0 i min blandade körning(tidigare ca 6,4-6,5), nu står datorn på 5,7 efter blandad stad/motorväg o landsväg. Medelfarten har dock sjunkit lite från 74 till 70 km/h. Bilen har också blivit lite piggare inbillar jag mej. Är det 10000 mil den ska gå för att bli sitt rätta jag?? Det jag gjorde innan semestern var att byta däck från orginal Conti3 till Conti5(235/45-17). Kanske är det detta som är den stora hemligheten? Den rullar kanske så mycket lättare nu. Det börjar nästan kännas synd att man ska behöva byta om 2000 mil. Går bättre än nånsin. :D
Användarvisningsbild
av Vojje
det är ju, som alla borde veta, på detta vis att Europadieseln innerhåller ca 3% mer energi än den svenska "soppan".
Inget att diskutera. Case closed :D
av Exquattro
Vojje, mina nya siffror är tagna med svensk soppa. Förbrukningen har sjunkit med en halvdeciliter sedan jag bytte däck tillsammans med att bilen har gått över 10000 mil och dessutom känns piggare. Däcken var precis bytta till Tysklandesresan. Bara positivt alltihop, ni andra som har likadan bil har kanske något att se fram emot. :D Ingesjo, det är min kära arbetsgivare som vill det. Nu är problemet vad det blir nästa gång, I-landsproblem!

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]