Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av apw1975
Larzan skrev:
apw1975 skrev:
Larzan skrev:Sätter en femma på CEM.
Oooh, dä kostar iaf mer än en femma att laga :-(
Ska felsöka idag å jag återkommer med felkoden.
Vill minnas att det kostade drygt 11000kr. inkl byte och ingifte i bilen.
:-O)
av mrsylla
Hade isär CEM idag och kontrollerade lödningar samt mätte på reläerna som är uppmärkta på den tråden Johnnype länkade till men utan några resultat. Den biten verkar helt.

Vad hade Larzan för symptom på sin bil innan CEM byttes månntro? Var det samma som på våra bilar?
Isf är det väl bara att jaga ny CEM.
av apw1975
mrsylla skrev:Hade isär CEM idag och kontrollerade lödningar samt mätte på reläerna som är uppmärkta på den tråden Johnnype länkade till men utan några resultat. Den biten verkar helt.

Vad hade Larzan för symptom på sin bil innan CEM byttes månntro? Var det samma som på våra bilar?
Om några timmar så kommer det en och ska kolla på min V70:is data.
Han trodde det gick att ordna genom ny programvara eventuellt.
Återkommer så fort jag vet hur det gått...

Biljävel ska iaf säljas direkt efter detta fel lagas!!
av Larzan
mrsylla skrev:Hade isär CEM idag och kontrollerade lödningar samt mätte på reläerna som är uppmärkta på den tråden Johnnype länkade till men utan några resultat. Den biten verkar helt.

En canbus störning i nätverket orsakat/ej förstått av CEM.
Detta fel hade Volvo verkstaden aldrig sett förut (känns svaret igen?)

I och med att är en av bilens vitala datorer så är det tveksamt att ett byte rakt av kommer avhjälpas.
Om ens bilen startar/svarar efter bytet utan programtankning.
Sätta i beggad CEM? Hur länge håller den då?
Nja.
Visst de som kan fixa och trixa kan byta och programmera mm och kanske fixa det.
av apw1975
Larzan skrev:

I och med att är en av bilens vitala datorer så är det tveksamt att ett byte rakt av kommer avhjälpas.
Nja.
Visst de som kan fixa och trixa kan byta och programmera mm och kanske fixa det.
Det blev ingen felsökning idag.
Återkommer när detta blir gjort.
av mrsylla
Larzan skrev:

Nja.
Nä det blir väl volvo som får byte detta isf, det stämmer det du säger man kanske kan komma undan för halva priset om man tar en beggad CEM o skickar fram o tillbaka för tömning och sedan gifta in. Men då vet man inte, då kan ju även den strula om en vecka.

Men felen du hade på din bil? Var det vä blinkers som inte fungera och torkarna funka inte på intervall?
av apw1975
mrsylla skrev:
Larzan skrev:

Nja.
Nä det blir väl volvo som får byte detta isf, det stämmer det du säger man kanske kan komma undan för halva priset om man tar en beggad CEM o skickar fram o tillbaka för tömning och sedan gifta in. Men då vet man inte, då kan ju även den strula om en vecka.

Men felen du hade på din bil? Var det vä blinkers som inte fungera och torkarna funka inte på intervall?
Det stämmer bra det. Vänster blinkers å torkare på intervall å lågfart.
av apw1975
Hut har det gått för er? Själv kommer jag ingen vart. Stack iväg å köpte mig en vit V70 -10:a i fredags. Hoppas den håller bättre. Den 07:a som krånglar är till salu. Bud någon :-)
av mrsylla
apw1975 skrev:Hut har det gått för er? Själv kommer jag ingen vart. Stack iväg å köpte mig en vit V70 -10:a i fredags. Hoppas den håller bättre. Den 07:a som krånglar är till salu. Bud någon :-)
Det går ungefär lika bra här, fast har inte köpt någon ny bil :) Den står på volvo vst för tillfället, dom har testat med ny SWM igen samt CEM o spak men det har inte gjort någon skillnad. Dom har haft den sedan torsdags och skall väl fortsätta på måndag och hålla mig underrättad.
Skriver här så fort jag får reda på något men det börjar kännas lite tröstlöst :(
av apw1975
mrsylla skrev:
apw1975 skrev:Hut har det gått för er? Själv kommer jag ingen vart. Stack iväg å köpte mig en vit V70 -10:a i fredags. Hoppas den håller bättre. Den 07:a som krånglar är till salu. Bud någon :-)
Det går ungefär lika bra här, fast har inte köpt någon ny bil :) Den står på volvo vst för tillfället, dom har testat med ny SWM igen samt CEM o spak men det har inte gjort någon skillnad. Dom har haft den sedan torsdags och skall väl fortsätta på måndag och hålla mig underrättad.
Skriver här så fort jag får reda på något men det börjar kännas lite tröstlöst :(
Ja, fy fan!
Skulle verkligen uppskatta om du skriver va som va knas då jag har slut på idéer.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]